Strategian päivitys – 4 simppeliä askelta onnistumiseen
20.2.2024 | Veikko Törrönen
Strategian päivitys agendalla? Milloin strategia tulisi päivittää? Miten se päivitetään? Jos etsit vastauksia näihin kysymyksiin, suosittelen lukemaan tämän blogikirjoituksen ajatuksella läpi.
Strategia tulisi päivittää aina, kun se ei enää ole paras mahdollinen suunnitelma tulevaisuudessa menestymiseen.
Milloin strategia tulisi päivittää?
Varmistetaan aivan aluksi se, että ymmärrämme strategian yhteisellä tavalla. Simppelisti kiteytettynä strategia on suunnitelma siitä, miten yritys menestyy tulevaisuudessa ja saavuttaa yhteisen innostavan tahtotilansa (visio). Ei mitään sen hienompaa – tai mystisempää.
Milloin strategia sitten tulisi päivittää? Aina, kun se ei enää ole paras mahdollinen suunnitelma tulevaisuudessa menestymiseen. Strategian päivittämisen muutosajurit voidaan jakaa karkeasti kahteen ryhmään, sisäisiin ja ulkoisiin.
Sisäisiä muutosajureita:
- Strategikausi vaihtuu (tyypillisesti 3-vuoden välein) ja yrityksessä on ollut tapana päivittää strategia tässä yhteydessä.
- Yrityksen omistus ja usein sen mukana myös omistajastrategia muuttuu.
- Nykyiset omistajat eivät ole tyytyväisiä yrityksen tuloksentekokykyyn tai muuhun suoritukseen.
- Yhtiökokous nimeää uuden hallituksen.
- Hallitus nimeää uuden toimitusjohtajan, joka kokoaa uuden johtoryhmän.
- Henkilöstö ei ymmärrä, muista tai allekirjoita nykyistä strategiaa, joten se ei myöskään ohjaa heidän tekemistään.
Ulkoisia muutosajureita:
- Asiakkaiden tarpeet ja kuluttajakäyttäytyminen muuttuvat.
- Kilpailutilanne muuttuu.
- Uudet teknologiat muuttavat toimialaa.
- Lainsäädäntö muuttuu ja pakottaa muutokseen.
Aina kun strategian tärkeimmät lähtökohtaolettamat muuttuvat, myös strategian on aika muuttua.
Kokemuksemme mukaan yleisin heräte strategian päivittämiseen ovat edelleen rutiinit. Strategia tehdään tyypillisesti kolmeksi vuodeksi, joten se on myös voimassa 3 vuotta kerrallaan.
Tämä toimi hyvin aikana, jolloin muutos oli hidasta, ilmeistä ja hyvin hallittavissa.
Nyt kun liiketoimintaympäristö, asiakkaiden tarpeet, kilpailutilanne jne. muuttuvat nopeammin kuin koskaan aikaisemmin (ja vauhti kiihtyy), myös strategian tulee reagoida muutoksiin entistä ketterämmin.
Ketterämmän reagointikyvyn vaade ei kuitenkaan poista tarvetta järeämmälle strategiatyölle: strategian päivittämiselle tulee varata riittävästi aikaa ja resursseja 1-3 vuoden välein.
Miten sitten päivittää strategia tavalla, joka mahdollistaa myös ketterän muutoksiin reagoinnin? Vastaus löytyy alta 4:stä simppelistä stepistä.
Jokaisen organisaation menestys (hyvä tai huono) kulminoituu sen kykyyn palvella asiakkaita toistuvasti kilpailijoitaan paremmin.
Strategian päivitys – 4 simppeliä askelta onnistumiseen
1. Ymmärrä nykytila
Suunnistajan on mahdotonta löytää maaliin, mikäli hän ei ensin osaa paikantaa itseään kartalla. Kerätkää strategian päivityksen aluksi kattava ymmärrys siitä, mikä selittää menestyksenne (hyvän tai huonon) nyt ja tähän asti.
Älkää fiksutelko neukkarissa, vaan osallistakaa aidosti sekä työntekijöitänne että asiakkaitanne mukaan strategiatyöhön.
2. Muodosta näkemys
Muodostakaa näkemys siitä, mihin tulevaisuuden kilpailuun ja toimintaympäristöön yrityksenne tulee valmistautua.
Näkemyksiä kannattaa kerätä edelläkävijäasiakkaiden ja työntekijöiden lisäksi myös erilaista tulevaisuustutkimuksista ja raporteista. Esimerkiksi säännöllisesti julkaistava Sitran tulevaisuusraportti on hyvä lähde tähän. Uusimman Sirtan Megatrendit -raportin löydät TÄSTÄ.
Ennen siirtymistä strategisten valintojen vaiheeseen dokumentoikaa hyvin strategian tärkeimmät lähtökohtaolettamat. Jos jokin lähtökohtaolettama osoittautuu vääräksi (koska tulevaisuutta on entistä vaikeampaa ennustaa, näin usein käy), kykenette reagoimaan muutokseen nopeasti.
3. Tee strategiset valinnat
Nyt kun teillä on hyvä käsitys nykytilasta sekä näkemys tulevaisuudesta, on strategisten valintojen ja poisvalintojen aika. Päivittäkään aluksi yhteinen innostava tahtotilanne, eli visio.
Tunnistakaa tämän jälkeen sen toteuttamisen 3-5 tärkeintä osa-aluetta (must-winn -battles).
Päivittäkää tämän jälkeen strategian muut ydinelementit tukemaan edellisiä valintoja. Ydinelementit vaihtelevat yrityksestä toiseen, mutta tyypillisesti näitä ovat esimerkiksi missio, arvot ja tavoitteet lukuina.
Kun alustavat strategiset valinnat on tehty, kannustan kysymään hallituksenne lisäksi työntekijöiden näkemystä strategisista valinnoista. En ole koskaan muotoillut strategiatyötä, jossa tästä ei olisi saatu uutta arvokasta näkökulmaa.
Jokaisen organisaation menestys (hyvä tai huono) kulminoituu sen kykyyn palvella asiakkaita toistuvasti kilpailijoitaan paremmin. Tämän vaiheen päätteeksi teillä tulisi olla hyvä käsitys siitä, miten rakennatte asiakaslähtöistä kilpailuetua tulevaisuudessa.
4. Vie arkeen ja kehitä ketterästi
Strategityön haasteellisin osuus on tunnetusti sen arkeen vieminen. Tähän on olemassa erinomainen malli, jonka suosio kasvaa vauhdilla nyt myös Suomessa. Mallin nimi on OKR.
OKR-malli ohjaa (pakottaa) arvioimaan strategisia valintoja ja niiden tuloksia nopealla syklillä. Mikäli strategisten tavoitteiden toteutuminen on vaarassa, tilanteeseen kyetään reagoimaan nopeasti ja ketterästi koko organisaation voimalla.
Lisätietoja ketterästä ja rullaavasta strategiatyöstä.
Haluatko oppia lisää?
Jos haluat oppia lisää modernista strategiatyöstä, voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.
Strategian päivitys agendalla?
Pyydä tarjous. Saatte meiltä:
1. Osaamista: Voitte luottaa ammattitaitoomme ja siihen, että suunnittelemme toimivan prosessin. Löydämme haastavissakin tilanteissa toimivat tavat edetä tehokkaasti.
2. Resurssien säästöä: Säästätte omia resurssejanne ulkoistamalla työn suunnittelun, projektinjohtamisen, fasilitoinnin ja dokumentoinnin meille.
3. Tuloksia: Tulokset ratkaisevat. Lupaamme, että vuonna 2022 saavutettu 100% asiakastyytyväisyyden taso pitää myös teidän toteutuksessa.
Näin homma etenee:
1️⃣ Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣ Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.
Kirjoittaja Veikko Törrönen on modernin strategiatyön ammattilainen, palvelumuotoilija ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.
Kreapal numeroina
asiakkaista suosittelee
0 %* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.
Ota yhteyttä.
Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.