Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Tiukkaa sisältöä asiakaslähtöisen kilpailuedun rakentamiseen. Menetelminä liiketoimintamuotoilu ja palvelumuotoilu.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Yrityksen strategia 2020-luvulla? Tällainen sen tulisi olla!

19.2.2020   |   Veikko Törrönen

Minkälainen on hyvä yrityksen strategia 2020-luvulla? Miksi nykyinen strategiamme ei ohjaa tekemistämme tiimi- ja yksilötasolla? Miten voisimme hyödyntää asiakasymmärrystä strategiatyössämme? Miten voisimme osallistaa koko henkilöstömme strategiaprosessiin? Ja miten rakentaa strategia, joka auttaa kohdistamaan energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan?

Törmäämme edellä esitettyihin kysymyksiin jatkuvasti. Miksi törmäämme näihin haasteisiin juuri nyt? Mikä strategiatyössä on muuttunut viime vuosien aikana?

 

Kuulostaako tutulta teidänkin yrityksessänne?

  • Strategia ei ohjaa tekemistänne: energianne ja resurssinne kohdistuvat eri suuntiin.
  • Strategianne on kompleksinen: henkilöstönne ei ymmärrä tai muista sitä.
  • Haluaisitte hyödyntää asiakasymmärrystä tulevassa strategiatyössä, mutta ette oikein tiedä miten se kannattaisi tehdä.
  • Haluaisitte osallistaa henkilöstönne strategiaprosessiin, mutta ette tiedä, miten se kannattaisi tehdä.

Maailma muuttuu, mutta strategiatyö elää menneessä: se kehitetään edelleen johtoryhmän kanssa ”ruotsinlaivalla” tai ”rukanmökillä” – kaukana asiakkaista ja työntekijöistä. Tämä johtaa ongelmiin aikakaudella, jossa valta on siirtynyt yrityksiltä lopullisesti ihmisille.

 

Ihminen keskipisteenä

Ainakin osa teistä muistaa ala-asteelta tarinan Kopernikuksesta. Nikolas Kopernikus oli pappi, matemaatikko, talous- ja tähtitieteilijä, joka järisytti 1500-luvulla yhteiskuntaa esittämällä teorian, jonka mukaan maapallo ei olekaan maailmankaikkeuden keskipiste, vaan elämme aurinkokunnassa, jonka keskipiste on aurinko – ja maa on yksi aurinkoa kiertävistä planeetoista.

Yhtä valtava muutos on tapahtunut työelämässä: kaiken keskipisteenä ei enää olekaan sinun, minun tai kenenkään muun yritys, vaan ihminen. Kiristyvä globaali kilpailu pitää huolen siitä, että asiakkaalla on aina vara valita mistä hän ostaa tuotteensa ja palvelunsa. Sama koskee talentteja: heillä on vara valita missä yrityksessä työskentelevät – ja millaisen painoarvon työlle antavat. Valta on siirtynyt organisaatioilta ihmisille.

 

yrityksen strategia

 

Maailma muuttuu, mutta strategiatyö elää menneessä: se kehitetään edelleen johtoryhmän kanssa ”ruotsinlaivalla” tai ”rukanmökillä” – kaukana asiakkaista ja työntekijöistä. Tämä johtaa ongelmiin aikakaudella, jossa valta on siirtynyt yrityksiltä lopullisesti ihmisille.

 

Työntekijät, yrityksen eri tasoilla, eivät ymmärrä, tunne tai muista organisaatioidensa strategiaa. Itseohjautuvuuden aikakaudella tämä johtaa säntäilyyn ja toiminnan tehottomuuteen – ja aiheuttaa ongelmia monilla tasoilla.

 

Perinteinen strategiatyö on rikki

Edellä esitetty ei ole vain teoriaa. Kokemuksemme ja kotimaisen tutkimustiedon mukaan perinteinen strategiatyö on todellakin rikki: yrityksensä strategian kykenee kommunikoimaan 2% työntekijöistä, 8% keskijohdosta ja 13% ylimmästä johdosta.

Suurin osa työntekijöistä, yrityksen eri tasoilla, ei siis ymmärrä, tunne tai muista työnantajansa strategiaa. Koska yhteinen suunta on epäselvä, tämä johtaa säntäilyyn ja toiminnan tehottomuuteen – ja aiheuttaa ongelmia monilla tasoilla  (kuva vasemmalla).

Mikä avuksi?

 

yrityksen strategia

 

Toimiva yrityksen strategia on ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen

2020-luvulla yrityksen strategia on ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen: laatimisprosessiin osallistetaan sekä työntekijä- että asiakasymmärrys.

Osallistamisella varmistetaan strategian:

  • Ihmislähtöisyys: Strategia on yhdessä synnytetty – ja se tuottaa arvoa omistajan lisäksi myös  työntekijöille ja asiakkaille. Se on helppo ymmärtää, muistaa ja kommunikoida edelleen uusille työntekijöille, sidosryhmille, asiakkaille jne.
  • Tehtäväkeskeisyys: Se kertoo, mitä yritys tekee – ja yhtä tärkeänä osa-alueena sen, mitä yritys ei tee.

 

Ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen strategia synnytetään yhdessä. Yhteiskehittämisellä synnytetään sitoutumista yhteiseen suuntaan sekä varmistetaan sisäisten ja ulkoisten mahdollisuuksien tehokkaampi kohdentuminen. Ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen strategia auttaa kohdistamaan energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan.

 

Ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen strategia mahdollistaa itseohjautuvuuden: tiimit ja yksilöt kykenevät tekemään itsenäisesti päätöksiä tavalla, joka kohdistaa energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan.

 

Tehtäisiinkö teidänkin yrityksessänne jatkossa näin?

  • Hyödynnätte asiakas- ja työntekijäymmärryksestä nousseet mahdollisuudet kilpailuedun rakentamiseen strategiatyössänne.
  • Valjastatte organisaationne keskeiset vahvuudet, ydinosaamiset ja mahdollisuudet organisaation yhteiseksi asiakkaalle arvoa tuottavaksi strategiaksi.
  • Kuulette asiakkaitanne ja henkilöstöänne uudella tavalla ja opitte organisaationa suuntaamaan ajattelua asiakkaille ja henkilöstölle tuottavaan arvoon.
  • Osallistatte henkilöstöä sitouttaen ja motivoiden heidät samalla yhteiseen strategiseen suuntaan ja jatkon toimenpiteisiin.
  • Konkretisoitte roolit ja vastuut strategian jalkauttamisessa – sekä parannatte esimiesten kyvykkyyttä johtaa muutosta.
  • Nopeutatte strategian toiminnallistamista osaksi arkea.

 

Strategia modernilla ja osallistavalla tavalla?

Lataa oppaamme TÄSTÄ.
yrityksen strategia

 

Käytännön tuloksia

Vakuutu tekemisestämme TÄSTÄ.

 

Strategia työn alla – pyydä tarjous!

Asiakasarvon tuottaminen

Näin simppelisti homma toimii:
1️⃣  Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣  Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Innostuitko?

Ota yhteyttä, niin kreataan juuri teille sopiva toteutus!

   
veikko-torronen

Veikko Törrönen

Perustaja, Liiketoimintamuotoilija, Palvelumuotoilija

Jätä viesti ja olemme sinuun yhteydessä arkisin jo samana päivänä!

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

MODERNI JA OSALLISTAVA STRATEGIATYÖ

LATAA OPAS TÄSTÄ >