Työntekijäkokemuksen kehittäminen – OKR auttaa näillä 4:llä tavalla
19.4.2023 | Sanna Helttunen
Työntekijäkokemuksen kehittäminen? Miten tuoda merkityksellisyyden tunnetta osaksi arjen tekemistä? Entä, miten voimme edistää kommunikaatiota ja avoimuutta? Mikä on OKR – ja miten se liittyy työntekijäkokemuksen kehittämiseen? Jos etsit vastauksia seuraaviin kysymyksiin, suosittelemme jatkamaan lukemista.
Tyytyväiset työntekijät ovat yleensä motivoituneempia, saavat tuloksia aikaan ja he ovat myös sitoutuneempia organisaatioon.
Työntekijät ovat yrityksen tärkein voimavara
Tämä kliseeltä kuulostava fraasi on tänä päivänä enemmän totta ja ajankohtaisempi kuin koskaan aiemmin. Osaajapulan vaivatessa monia toimialoja ja toimijoita, ovat yritykset ja organisaatiot pakotettuja katsomaan peiliin ja kysymään itseltään, mitä me voimme tehdä paremmin sitouttaaksemme olemassa olevat osaajamme ja kyetäksemme houkuttelemaan tulevaisuudessa tarvitsevamme talentit?
Työntekijäkokemus on yrityksille tärkeää, sillä tiedämme, että tyytyväiset työntekijät ovat yleensä motivoituneempia, saavat tuloksia aikaan ja he ovat myös sitoutuneempia organisaatioon. Edellä mainitut tekijät puolestaan johtavat parempaan asiakaskokemukseen ja sitä kautta yrityksen kasvuun ja kannattavuuden paranemiseen.
OKR:n avulla strategian toteuttaminen saadaan vietyä konkretian tasolle, osaksi arjen tekemistä. Samalla se lisää tiimin jäsenten vastuunkantoa ja motivaatiota.
OKR-malli
OKR (Objectives and Key Results) on tavoitejohtamisen malli, jonka avulla johdetaan organisaation tavoitteita ja sitä kautta toteutetaan yrityksen strategiaa. Malliin pääset tutustumaan tästä.
OKR:n avulla strategian toteuttaminen saadaan vietyä konkretian tasolle, osaksi arjen tekemistä. Samalla se lisää tiimin jäsenten vastuunkantoa ja motivaatiota.
Työntekijäkokemuksen kehittäminen – OKR auttaa näillä 4:llä tavalla
1. Tunne työn merkityksellisyydestä kasvaa
Mallin mukaisesti asetetut tavoitteet, niiden avaintulokset ja tehtävät ohjaavat työtä arjessa tehokkaasti. Selkeät tavoitteet työssä liittyy olennaisesti tunteeseen työn merkityksellisyydestä. Miksi työtä tehdään? Miten minun työni vaikuttaa kokonaisuuteen? Miten voin omalla tekemiselläni auttaa muita?
Tiedämme useista tutkimuksista, että ihminen on onneton työssään, mikäli kokee itsensä näkymättömäksi ja merkityksettömäksi. OKR-malli tuo kaikki tiimit näkyviksi ja työn vaikutus asetettuihin tavoitteisiin konkretisoituu.
2. Sitoutuminen henkilökohtaisiin tavoitteisiin paranee
OKR-mallissa tiimit luovat omat tavoitteensa siten, että ne pohjautuvat johdon tavoitteisiin. Tavoitekeskusteluihin osallistuu vuorollaan koko organisaatio. Malli kannustaa työntekijöitä asettamaan ja saavuttamaan omia tavoitteitaan, mikä puolestaan johtaa suurempaan omistajuuden ja saavutusten tunteeseen.
Kun työntekijät kokevat edistyvänsä henkilökohtaisissa tavoitteissaan, he todennäköisesti tuntevat olevansa tyytyväisempiä työhönsä.
3. Yhdessä tekemisen tunne lisääntyy
OKR-malli perustuu läpinäkyvyyteen, joten se edistää avoimuutta ja kommunikaatiota organisaatiossa. Kaikki tavoitteet ovat kaikkien nähtävillä läpi organisaation. Tämä on tärkeää, sillä kun työntekijät ymmärtävät kollegoidensa tavoitteet ja keskeiset tulokset sekä oman työnsä vaikutuksen muiden työhön, voivat he työskennellä yhdessä kohti yhteistä isompaa tavoitetta. Tämä puolestaan johtaa yhteenkuuluvuuden ja yhdessä tekemisen tunteen lisääntymiseen.
4. Tavoitteet saavutetaan nopeammin
Mallin käyttö luo organisaatioon ja sen tekemiseen kaivattua selkeyttä ja fokusta. Tärkeimpänä etuna OKR-mallissa on, että tavoitteet saavutetaan nopeammin.
Käytännön tuloksia?
Olemme auttaneet useita erikokoisia organisaatioita kehittämään työntekijäkokemusta OKR-mallia hyödyntämällä. Voit tutustua asiakastarinoihimme TÄSTÄ.
Haluatko oppia lisää?
Jos haluat oppia aiheesta lisää, ilmoittaudu webinaariimme!
Työntekijäkokemuksen kehittäminen agendalla?
Pyydä tarjous:
1️⃣ Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 044 786 6007.
2️⃣ Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.
Kirjoittaja Sanna Helttunen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija ja valmentaja KREAPAL DESIGN Oy:ssä.
Kreapal numeroina
asiakkaista suosittelee
0 %* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.
Ota yhteyttä.
Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.