Palveluiden tuotteistaminen – huomioi tämä yksi asia ja onnistu
3.10.2022 | Veikko Törrönen
Mitä palveluiden tuotteistaminen tarkoittaa? Miksi se on tärkeää? Mikä on tuotteistamisen kaikista tärkein elementti? Jos etsit vastauksia edellisiin, luet oikeaa blogia.
Palvelun tuotteistamisella tarkoitetaan sen vakiointia: palvelusta tehdään asiakkaalle helppo ostaa ja käyttää – ja organisaatiolle helppo tuottaa.
Palveluiden tuotteistaminen?
Simppelisti kiteytettynä palvelun tuotteistamisella tarkoitetaan sen vakiointia: palvelusta tehdään asiakkaalle helppo ostaa ja käyttää – ja organisaatiolle helppo tuottaa.
Asiakkaalle tuotteistetaan tyypillisesti seuraavat elementit:
- Nimi: palvelulle annetaan helposti muistettava uniikki nimi.
- Palvelun kiteytys: kiteytetään, mistä palvelussa on kyse.
- Kohderyhmä: kerrotaan selkeästi se, kenelle palvelu on suunnattu.
- Kilpailuetu: kiteytetään palvelun kilpailuetu / kilpailuedut (miksi se on parempi kuin kilpailijoiden palvelut).
- Hankinta- ja käyttöönotto: kuvataan se, miten asiakas hankkii palvelun ja/tai ottaa sen käyttöön.
- Hinnoittelu: Kiteytään palvelun hinnoittelumalli (esim. mahdolliset palvelupaketit).
- Kiteytetään palvelulupaus / palvelulupaukset.
Organisaatiolle tuotteistetaan tyypillisesti seuraavat elementit:
- Liiketoimintamalli: kuvataan se, millaisella liiketoimintamallilla palvelu tuotetaan.
- Tavoitteet: asetetaan palvelulle liiketoiminalliset tavoitteet.
- Mittarit: määritellään avainmittarit, joiden kautta seurataan sekä liiketoiminnallisten että laadullisten tavoitteiden toteutumista.
- Järjestelmät ja välineet: määritellään tärkeimmät järjestelmät ja muut palvelun tuotannossa tarvittavat tärkeimmät välineet.
- Roolit ja vastuut: Määritellään palvelutuotannon tärkeimmät roolit ja vastuut.
Tuotteistaminen toimii, koska aivomme ovat laiskat.
Miksi tuotteistaminen toimii?
Aivomme kuluttavat eri arvioiden mukaan n. 20-35% päivittäisestä energiastamme, ja ne on rakennettu säästämään energiaa: kuvittelemme olevamme tiedostavia ja rationaalisia päätöksentekijöitä, mutta todellisuudessa teemme n. 95% kaikista päivittäisistä päätöksistä tiedostamattomalla, tunnepohjaisella ja laiskalla tasolla. Tämä koskee myös ostamista.
Simppelisti kiteytettynä: tuotteistaminen toimii, koska aivomme ovat laiskat.
Maailman parhailla palveluilla on yksi yhdistävä tekijä: ne ovat helppoja ostaa ja käyttää.
Yalen markkinoinnin professori, Dr. Zoe Chance, piti Nordic Business Forum 2022 -tapahtumassa erinomaisen puheenvuoron aiheesta. Hän korosti puheenvuorossaan sitä, että maailman parhailla palveluilla on yksi yhdistävä tekijä: ne ovat helppoja ostaa ja käyttää. Google, Amazon, Spotify, Tinder, Iphone jne. on kaikki tuotteistettu tästä ajattelusta käsin.
Palveluiden tuotteistamisen hyödyt ovat hyvin ilmeiset. Ne mahdollistavat muun muassa:
- paremman asiakaskokemuksen.
- paremman työntekijäkokemuksen.
- paremman asiakasuskollisuuden.
- paremmat myyntikatteet.
- paremman skaalattavuuden.
Palvelumuotoilu tuotteistamisen menetelmänä
Palvelumuotoilun yhteiskehittämisen työtapa sopii erinomaisesti palveluiden tuotteistamiseen. Jos haluat oppia lisää aiheesta, voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.
Palveluiden tuotteistaminen agendalla?
Nykyinen projektiemme NPS=100, eli jokainen asiakas suosittelee yhteistyötä kanssamme.
Pyydä tarjous:
1️⃣ Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣ Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.
Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.
Kreapal numeroina
asiakkaista suosittelee
0 %* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.
Ota yhteyttä.
Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.