Strategian määritelmä simppelisti
1.6.2021 | Veikko Törrönen
Strategian määritelmä? Mikä on strategia ja mitkä ovat sen tyypillisimmät elementit? Voiko strategian kiteyttää yhteen työkaluun? Jos etsit vastauksia seuraaviin peruskysymyksiin, suosittelen jatkamaan lukemista.
Strategian määritelmä simppelisti
Strategia on simppelisti määriteltynä suunnitelma siitä, miten yritys saavuttaa yhteisen innostavan tahtotilansa (visio). Piste. Ei mitään sen hienompaa – tai mystisempää.
Merkittävä syy strategiatyön epäonnistumiseen on osallistamisen puutteen lisäksi se, että strategiatyön lopputulosta ei kyetä kiteyttämään selkeään muotoon.
Strategian muodostaminen on parhaimmillaan inspiroivaa yhteiskehittämistä, jonka lopputuloksena kiteytetään ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen suunnitelma yhteisen innostavan tahtotilan toteuttamiseksi – ja käytännön keinot sen toteuttamiseen.
Ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen strategia auttaa kohdistamaan yrityksen energiat, resurssit ja tekemisen yhdessä valittuun suuntaan. Kuulostaa edelleen simppeliltä, mutta:
- Strategioista 70% epäonnistuu (Hämäläinen & Sora, 2020).
- Yrityksensä strategian kykenee kommunikoimaan 2% työntekijöistä, 8% keskijohdosta ja 13% ylimmästä johdosta (Maury, 2016).
Merkittävä syy strategiatyön epäonnistumiseen on osallistamisen puutteen (ilmestyy johdon tuliaisina strategiapäiviltä) lisäksi se, että strategiatyön lopputulosta ei kyetä kiteyttämään selkeään muotoon.
Strategioista 70% epäonnistuu.
Strategian määritelmä työkalun muodossa
Käytämme omissa projekteissamme lopputuloksen kiteytykseen usein alla kuvattua työkalua, jossa on määritelty strategian tyypillisimmät elementit: visio, missio, arvot, tärkeimmät taistelut (must-win -battle) ja tavoitteet lukuina.
Vaikka strategia olisi yhdessä synnytetty ja kiteytetty yhteen työkaluun, se ei silti ole välttämättä helppo ymmärtää, muistaa ja kommunikoida.
Tämän vuoksi käytämme projekteissamme myös ydinkysymystä, joka kiteyttää koko strategian ytimen yhteen ohjaavaan kysymykseen: tämä auttaa yksilöiden päätöksentekoa arjen isoissa ja pienissä valintatilanteissa.
Paraskaan suunnitelma ei kuitenkaan itsessään muuta mitään – se ainoastaan mahdollistaa muutoksen. Strategia tulee purkaa mittareiksi ja toistuvaksi tekemiseksi yhdessä koko henkilöstön kanssa – ja tuoda rullaavaksi osaksi arkea – ilman, että kehitystyö kuormittaa operatiivista tekemistä. Vasta toistuvan tekemisen muutos mahdollistaa resurssien ja energioiden kohdistumisen yhdessä valittuun suuntaan. Käsittelen strategian jalkauttamista tarkemmin toisessa blogikirjoituksessa.
Paraskaan suunnitelma ei kuitenkaan itsessään muuta mitään – se ainoastaan mahdollistaa muutoksen.
Liiketoimintamuotoilu työtapana strategian määrittelyyn
Palveluiden yhteiskehittäminen, eli palvelumuotoilu lisääntyy ilahduttavaa tahtia – ja täysin sama ajattelu- ja työtapa soveltuu erinomaisesti myös strategian osallistavaan ja moderniin kehittämiseen. Liiketoimintamuotoilu on kiteytettynä kolmen tason asiaa.
Ajattelutapa
Liiketoimintamuotoilu perustuu muotoiluajatteluun. Muotoiluajattelun tärkeimpiä periaatteita ovat ihmislähtöisyys, nopeat kokeilut ja yhteiskehittäminen.
Muotoilun prosessi
Muotoilun prosessi konkretisoi muotoiluajattelun suunnitelmalliseksi tekemiseksi. Prosessissa on kaksi vaihetta: ymmärrys ja tekeminen.
Työkalut ja menetelmät
Liiketoimintamuotoilun työkalut ja menetelmät kiteyttävät ja visualisoivat yhteistä ajattelua.
Liiketoimintamuotoilu on oikea ratkaisu muun muassa näihin haasteisiin:
- Strategia ei ohjaa tekemistänne: energianne ja resurssinne kohdistuvat eri suuntiin.
- Strategianne on kompleksinen: henkilöstönne ei ymmärrä tai muista sitä.
- Haluatte hyödyntää asiakas- ja työntekijäymmärrystä tulevassa strategiatyössä.
- Haluatte osallistaa henkilöstönne strategiaprosessiin.
- Etsitte kumppania, joka tuo osaamisen lisäksi positiivista energiaa tekemiseen – ja auttaa valmentaan muutoksen osaksi arkea.
Liiketoimintamuotoilun konkreettisista tuloksista, asiakkaidemme kertomana, voit lukea TÄSTÄ.
Haluatko oppia lisää?
Voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.
Voit tutustua asiakastarinoihimme TÄSTÄ.
Tarjous strategiatyöhön?
Pyydä tarjous:
1️⃣ Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣ Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.
Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.
Kreapal numeroina
asiakkaista suosittelee
0 %* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.
Ota yhteyttä.
Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.