Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Liity +2 500 päättäjän joukkoon ja tilaa uudet blogimme sähköpostiisi TÄSTÄ

Strategiakonsultointi – mitä moderni ammattilainen tuo pöytään?

1.4.2025   |   Veikko Törrönen

Strategiakonsultointi tarkoittaa strategiatyön tavoitteellista ohjaamista, jonka toteuttaa yrityksen ulkopuolinen asiantuntija.

Mutta miksi käyttää ulkopuolista apua, kun työn voi tehdä itsekin? Eikö strategia synny parhaiten juuri oman porukan kesken – niiden ammattilaisten kanssa, jotka todella tuntevat toimialan, kilpailukentän ja asiakkaat parhaiten?

Hyviä kysymyksiä – ja vastaus ei ole joko-tai, vaan sekä-että.

 

Moderni strategiakonsultointi on yhteispeliä, jossa roolijako on selvä: strategiakonsultti ohjaa työskentelyä, yrityksen johto tekee päätöksiä.

 

Moderni strategiankonsultointi on yhteispeliä, jossa roolijako on selvä: strategiakonsultin tehtävä on ohjata strategiatyötä haluttuun lopputulokseen, yrityksen johdon tehtävä on tehdä päätöksiä.

Strategiakonsultti ei siis vie päätösvaltaa yrityksen johdolta. Miten hän voisikaan? Hän on ulkopuolinen strategiatyöskentelyn ammattilainen, ei asiakkaan liiketoiminnan.

 

4 syytä hyödyntää ammattilaista strategiatyössä

 

1. Strategiatyöstä tulee puolueetonta

Yrityksen sisällä tietyt ajatusmallit, rutiinit ja oletukset alkavat ajan kanssa tuntua niin itsestään selviltä, ettei niitä enää osata kyseenalaistaa. Tämä on inhimillistä – ja juuri tämän vuoksi ulkopuolinen näkökulma strategiatyöhön on arvokasta.

Kokenut strategiatyön ammattilainen osaa ja uskaltaa esittää tarpeeksi yksinkertaisia kysymyksiä, haastaa ajattelemaan uudella tavalla ja auttaa tunnistamaan sokeat pisteet, joita on sisäisesti vaikea nähdä.

Hän ei myöskään ole sidoksissa organisaation sisäisiin valtapeleihin tai historian taakkoihin. Strategiakonsultti voi ottaa eri asioihin ja valintoihin puolueettomasti kantaa tavalla, joka johtaa yrityksen (ei yksilön) kannalta parhaaseen lopputulokseen.

Puolueeton näkemyksellisyys ei koske ainoastaan sisäistä dynamiikkaa – se ulottuu myös ulospäin. Kun strategiatyössä hyödynnetään asiantuntijaa, jolla on asiakaslähtöisen liiketoiminnan syväosaamista, myös objektiivinen asiakasymmärrys saadaan osaksi strategiaprosessia.

Strategiakonsultin mukana strategiatyölle tulee selkeä suunta. Ei hierarkiassa korkeimmalla olevan, vahvimman argumentoijan tai mukavimman johtoryhmäläisen piilotetun agendan ajama suunta, vaan puolueeton asiakkaalle ja koko yritykselle eniten arvoa tuottava suunta.

 

Onnistunut strategiatyö ei ole sattumaa, vaan seurausta ammattimaisesti suunnitellusta ja jämäkästi johdetusta prosessista.

 

2. Strategiatyö etenee johdonmukaisesti ja jämäkästi   

Kuulostaako tutulta? Strategiatyön aloittamiseen on vahva tahtotila, mutta sen suunnittelussa ja projektinjohtamisessa ei onnistuta parhaalla mahdollisella tavalla. Toteutus venyy, kun aikataulut elävät ja työvaiheet siirtyvät operatiivisten kiireiden vuoksi.

Kun strategiatyön suunnittelun, fasilitoinnin ja koordinoinnin hoitaa kokenut ammattilainen, prosessi etenee johdonmukaisesti, tehokkaasti ja tavoitteellisesti – myös silloin, kun kiireet painavat päälle tai työssä tulee vastaan odottamattomia haasteita.

Ulkopuolinen strategiakonsultti tuo työhön mukanaan vuosien kokemuksen kymmenistä vastaavankaltaisista toteutuksista – eri toimialoilta, erikokoisista organisaatioista ja erilaisista tilanteista.

Harva meistä on monen lajin mestari. Yrityksen johtajat ovat ammattilaisia johtamisessa, strategiakonsultit strategiatyössä. Osaava strategiakonsultti tuo toteutukseen  jämäkän rakenteen, selkeän vaiheistuksen, oikeat työhalut ja aikataulutuksen, josta myös pidetään kiinni.

 

Ulkoistamalla strategiatyön ohjaamisen ulkopuoliselle ammattilaiselle, yrityksen johto voi keskittyä liiketoimintansa johtamiseen – ja tärkeimpään rooliinsa strategiatyössä, eli päätöksentekoon.

 

3. Johdon fokus pysyy siellä missä pitääkin

Strategiatyön ohjaaminen ja johtaminen vaatii osaamisen lisäksi paljon aikaa: työpajojen ja työvaiheiden suunnittelua ja valmistelua, työpajojen fasilitointia, loppuasiakkaiden ja työntekijöiden osallistamista, ennakko- ja välitehtäviä, perään katsomista – ja tarvittaessa myös herättelyä. Tämän kokonaisuuden hallinta vie merkittävästi resursseja, joka on totta kai pois jostakin muualta.

Ulkoistamalla työn suunnittelun, fasilitoinnin, projektinhallinnan ja dokumentoinnin asiantuntevalle kumppanille, yrityksen johto voi keskittyä liiketoimintansa johtamiseen – ja tärkeimpään roolinsa strategiatyössä, eli päätöksentekoon.

 

Strategiatyön arvo mitataan lopulta sillä, miten hyvin se toteutuu käytännössä.

 

4. Strategia muuttuu toiminnaksi 

Strategiatyön arvo mitataan lopulta sillä, miten hyvin se toteutuu käytännössä – ei siinä, kuinka vaikuttavalta se näyttää PowerPointilla.

Strategian tekemisen vaiheessa modernin strategiatyön ammattilainen osaa fasilitoida osallistavan prosessin, jossa henkilöstö pääsee mukaan oikeissa kohdissa. Tämä kasvattaa ymmärrystä ja sitoutumista lopputulokseen jo strategiaprosessin aikana.

Strategian toimeenpanon vaiheessa, konsultti auttaa luomaan systemaattisen ohjausmekanismin (esim. OKR-mallilla), jolla strategiaa johdetaan ja toteutetaan johdonmukaisesti ja itseohjautuvasti eri toiminnoissa ja tiimeissä.  Näin syntyy strategiakyvykkyyttä: kykyä ajatella ja toimia yhteisen suunnan mukaisesti.

Strategian toteuttaminen on jatkuvaa dialogia siitä, mihin ollaan menossa ja miten päästään perille. Ammattilaisen ohjaama strategiaprosessi selkiyttää koko henkilöstölle sen, miksi strategiakaudelle tehtiin tiettyjä valintoja – ja mihin perustuen päätöksiä tehdään strategiakauden aikana. Tämä ei ainoastaan tue strategian jalkautumista, vaan auttaa organisaatiota navigoimaan myös tulevissa muutoksissa.

 

Milloin strategiakonsultointi on hyödyllistä – ja milloin ei?


Strategiakonsultointi on hyödyllistä ainakin seuraavissa tilanteissa:  

  • Johto on valmis kyseenalaistamaan myös omaa ajatteluaan ja kaipaa strategiatyöhön objektiivisuutta.
  • Johdolla itsellään ei ole riittävästi aikaa johtaa strategiatyötä laadukkaasti.
  • Yrityksellä on aito tahtotila tehdä strategisia muutoksia, mutta keinot puuttuvat.


Konsultoinnin hyöty voi jäädä vähäiseksi, jos:

  • Johdolla ei ole haluaa tai rohkeutta tarkastella strategiaa, asiakaskokemusta, yrityskulttuuria ja toimintatapaa objektiivisesti.
  • Yrityksen johto ei luota ulkopuoliseen asiantuntemukseen.
  • Strategiakonsultointi nähdään kuluja – ei investointina tulevaisuudessa menestymiseen.

 

4 tapaa, joilla voimme auttaa heti..

1️⃣ Haluatko konkreettiset ohjeet strategiatyöhön?
Lataa oppaamme tästä.

2️⃣  Haluatko uusia näkökulmia strategian päivittämiseen ja toimeenpanoon?
Osallistu webinaareihimme tästä.

3️⃣ Opi muilta johtajilta.
Tutustu asiakastarinoihin tästä.

4️⃣ Haluatko tarjouksen?
Soita 040 7055 810 tai varaa etätapaaminen.

strategiakonsultointi
Kirjoittaja Veikko Törrönen on modernin strategiatyön ammattilainen ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Kreapal numeroina

perustettu 0
projekteja + 0
valmennettua asiakasta + 0
fiksuttelua 0 %

asiakkaista suosittelee

0 %

* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.

Ota yhteyttä

Jos etsit käytännönläheistä ja tuloksekasta kumppania strategian uudistamiseen, -toimeenpanoon tai palvelumuotoiluun, ota yhteyttä.

Meillä on vain tyytyväisiä asiakkaita. Ette tule olemaan poikkeus.

Veikko Törrönen

Toimitusjohtaja

Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.

  • Tämä sivusto ja lomake on suojattu reCAPTCHA:lla ja Googlen Yksityisyyskäytännöllä sekä Käyttöehdoilla.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.