Strategia – 5 yleisintä virhettä ja ohjeet niiden välttämiseen
12.2.2025 | Veikko Törrönen
Strategia – mitkä ovat tyypillisimpiä sudenkuoppia yrityksen strategiatyössä? Ja miten välttää ne?
Jos etsit vastauksia näihin kysymyksiin, luet juuri oikeaa blogia.
Strategia ja sen sudenkuopat
Strategia on yrityksen kilpailuedun vahvistamisen, kasvun, kehittymisen ja tulevaisuudessa menestymisen kulmakivi. Strategian laatiminen ja strategian toteuttaminen eivät aina kuitenkaan suju ongelmitta. Moni yritys kohtaakin strategiatyössä samoja haasteita.
Näiden sudenkuoppien tunnistaminen ja välttäminen on avain siihen, että strategia todella toimittaa sen, mihin se on tarkoitettu: auttaa ohjaamaan yrityksen resurssit yhteisen tahtotilan (visio) toteutumista kohti.
Tässä blogissa käymme läpi viisi yleisintä strategiaprosessin sudenkuoppaa ja annamme konkreettisia ohjeita niiden välttämiseksi.
Keskittykää vain siihen, missä voitte olla parhaita, sen sijaan että yrittäisitte palvella kaikkia.
1. Fokusointi on puuteellista
Strategia ei voi olla ”kaikkea kaikille”. Jos yrityksenne ei määrittele tarkasti kuka on unelma asiakkaanne ja mikä on tuleva kilpailuetunne, ette ole osanneet tai uskaltaneet fokusoida.
Tämä voi johtaa siihen, että resursseja hajautetaan liian moniin suuntiin, eikä yrityksellänne ole keinoja erottautua ja rakentaa kilpailuetua.
Näin vältätte tämän sudenkuopan:
- Määritelkää unelma-asiakas ja varmistakaa, että koko henkilöstönne ymmärtää kenelle toimintanne räätälöidään tuottamaan maksimaalista arvoa.
- Tunnistakaa toimialanne 3-5 tärkeintä kilpailukeinoa (menestystekijää), joita asiakkaat pohtivat palveluntarjoajan valinnassa ja palvelun laadun arvioinnissa.
- Määrittäkää kilpailukeinot, joiden avulla yrityksenne luo toistuvasti positiivista erottuvuutta asiakkaiden silmissä. Näistä rakentuu ajan kanssa kilpailuetu.
- Fokusoikaa rohkeasti: keskittykää vain siihen, missä voitte olla parhaita, sen sijaan että yrittäisitte palvella kaikkia.
Moderni tietotyöläinen ei koe strategiaa omakseen tai sitoudu sen toteuttamiseen, mikäli hän ei ole osallistunut sen tekemiseen.
2. Henkilöstöä ei ole osallistettu
Strategia ei ole vain johtoryhmän asiakirja – sen on puhuteltava koko henkilöstöä. Moderni tietotyöläinen ei koe strategiaa omakseen tai sitoudu sen toteuttamiseen, mikäli hän ei ole osallistunut sen tekemiseen. Ilman sitoutumista strategia ei muutu teoiksi.
Näin vältätte tämän sudenkuopan:
- Osallistakaa koko henkilöstö mukaan strategiatyöhön. Tämän voi tehdä ilman massiivisia työpajoja esim. älykkäiden kyselyiden muodossa.
- Viestikää strategiasta toistuvasti eri muodoissa – pelkkä esittelytilaisuus keväällä ja talvella ei riitä. Käyttäkää visuaalisia elementtejä (julisteet, hiirimatot tms.), tarinoita ja konkreettisia esimerkkejä.
- Innostakaa ja motivoikaa esihenkilöt strategian lähettiläiksi, jotta he voivat tukea tiimejään strategian toteuttamisessa.
Jos strategianne ei ole helposti ymmärrettävä, henkilöstönne ei kykene toteuttamaan sitä.
3. Strategiaa ei ole kiteytetty
Perusteellinenkin strategiatyö menettää merkityksensä, jos sen lopputulos jää liian yleisluontoiseksi ja vaikeasti ymmärrettäväksi.
Jos strategianne ei ole helposti ymmärrettävä, henkilöstönne ei kykene toteuttamaan sitä.
Näin vältätte tämän sudenkuopan:
- Kiteytäkää strategiset valinnat yhdelle sivulle: missio, visio, must-win-battlet, KPI-mittarit, arvot – ja muut teidän strategiaanne oleelliset ydinelementit.
- Käyttäkää kiteytyksessä helposti ymmärrettävää, teidän henkilöstöänne ja sidosryhmiänne puhuttelevaa kieltä.
Strategia ei itsessään tee mitään.
4. Toimeenpanon ohjausmekanismi puuttuu
Strategia ilman toimeenpanon ohjausmekanismia on pelkkä suunnitelma – sehän ei itsessään tee mitään!
Jos strategianne toimeenpanoa ei ohjata ja seurata systemaattisesti, se jää kiireiden ja muiden syiden vuoksi tekemättä.
Näin vältätte tämän sudenkuopan:
- Konkretisoikaa strategian toteuttaminen käytännön tekemisen tasolle OKR-mallilla.
- Määritelkää vastuuhenkilöt strategian toteuttamiseen.
- Seuratkaa strategian edistymistä viikkotasolla.
Strategian on oltava joustava ja sitä on päivitettävä säännöllisesti.
5. Strategia ei reagoi toimintaympäristön muutoksiin
Toimintaympäristö muuttuu jatkuvasti, ja liian jäykkä strategia voi estää yritystänne reagoimasta ajoissa uusiin mahdollisuuksiin ja haasteisiin.
Jos strategiaanne ei arvioida säännöllisesti, se voi nopeasti menettää relevanssinsa.
Näin vältätte tämän sudenkuopan:
- Pitäkää strategia dynaamisena – sen on oltava joustava ja sitä on päivitettävä säännöllisesti. Strategian päivittäminen kannattaakin lisätä johtamisen vuosikelloon mukaan.
- Seuratkaa aktiivisesti markkinoiden ja kilpailijoiden muutoksia, sekä asiakaskäyttäytymisen kehittymistä.
- Rakentakaa yrityksenne muutoskyvykkyyttä, jotta uudet tilanteet eivät lamaannuta toimintaa, vaan niitä osataan hyödyntää nopeasti.
Yhteenveto
Strategiatyön onnistuminen vaatii rohkeutta, selkeyttä, henkilöstön sitouttamista, systematiikkaa ja edistymisen jatkuvaa seurantaa.
Välttämällä tyypillisimmät strategiatyön sudenkuopat jo sen suunnitteluvaiheessa varmistatte sen, että strategia ei jää vain suunnitelmaksi: se ohjaa yrityksenne strategiakaudella menestymistä.
Strategia – vältä sudenkuopat
Tässä 4 tapaa, joilla voimme auttaa sinua heti:
1️⃣ Haluatko ohjeet strategiatyöhön?
Lataa strategia ja OKR-oppaamme tästä.
2️⃣ Haluatko uusia näkökulmia strategian päivittämiseen ja toimeenpanoon?
Osallistu johdon webinaareihimme tästä.
3️⃣ Opi muilta johtajilta.
Tutustu asiakastarinoihin tästä.
4️⃣ Haluatko tarjouksen?
Soita 040 7055 810 tai varaa etätapaaminen.
Kirjoittaja Veikko Törrönen on modernin strategiatyön ammattilainen ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.
Kreapal numeroina
asiakkaista suosittelee
0 %* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.