Palvelumuotoiluesimerkkejä vuosien varrelta
4.5.2022 | Veikko Törrönen
Palvelumuotoiluesimerkkejä vuosien varrelta -blogikirjoituksen ajatus lähti asiakastarinoiden päivityksen yhteydessä. Huomasin tarinoita päivittäessä, kuinka monipuolisia ja merkityksellisiä projekteja olemme toteuttaneet palvelumuotoilua ja muotoiluajattelua hyödyntämällä vuosien 2017-2022 aikana!
”Anna joku käytännön palvelumuotoiluesimerkki.” on myös hyvin tyypillinen toive koulutuksissa ja valmennuksissa.
Toivon mukaan saat näistä muutamista asiakastarinoista ajatuksia ja inspiraatiota siihen, mihin palvelumuotoilua ja muotoiluajattelua voi hyödyntää – ja miten voisit hyödyntää sitä omassa työssäsi.
Muotoiluajattelu taipuu moneen. Hyödynnämme sitä pääsääntöisesti palveluiden-, strategian- ja asiakaskokemuksen yhteiskehittämiseen.
Muotoiluajattelu taipuu moneen
Muotoiluajattelu (design thinking) on ajattelutapa palvelumuotoilun ja kaiken muun liiketoimintalähtöisen muotoilun takana – ja se taipuu moneen eri kohteeseen. Hyödynnämme sitä pääsääntöisesti:
- Palveluiden yhteiskehittämiseen, eli palvelumuotoiluun.
- Strategian moderniin ja osallistavaan yhteiskehittämiseen, eli liiketoimintamuotoiluun.
- Asiakas- ja työntekijäkokemuksen systemaattiseen yhteiskehittämiseen.
Olemme kirjoittaneet asiakastarinoita isommista projekteista aina kun se on mahdollista (NDAt, kiireet ja muut hommat on välillä tiellä). Tässä 11 erilaisen asiakastarinan koottu linkkilista.
Palvelumuotoiluesimerkkejä
- Palvelutarjonnan muotoilu – Case Helsingin Seudun kauppakamari.
- Palvelulupauksen ja palvelutarjonnan muotoilu – Case Loimua Oy.
- Uuden innovatiivisen konseptin muotoilu – Case Informa Oy.
- Skaalautuvan palvelun muotoilu – Case Silta Oy.
Haluatko oppia lisää? Voit ladata palvelumuotoiluoppaamme TÄSTÄ.
Liiketoimintamuotoiluesimerkkejä
- Strategia osaksi arkea – Case Kangasalan sanomat Oy.
- Strategian yhteiskehittäminen – Case Isännöintipalvelu Järvinen Oy.
- Strategian muotoilu vähän isommassa yrityksessä – Case Silta Oy.
Liiketoimintamuotoiluoppaan voit ladata TÄSTÄ.
Asiakaskokemuksen yhteiskehittämisen esimerkkejä
- Asiakaskokemus ja henkilöstökokemus tavaksi ajatella ja toimia – Case Kuulu Oy.
- Asiakaskokemuksen kehittäminen ja johtaminen haltuun – Case IPP Oy.
- Asiakaskokemuksen johtaminen julkisella sektorilla haltuun – Case Varsinais-Suomen sairaanhoitopiiri.
- Asiakaskokemusstrategia – Case Vaasan Sähkö Oy.
Asiakaskokemuksen systemaattisen kehittämisen ja johtamisen oppaan saat ladattua TÄSTÄ.
Suosittelemme muotoiluun kumppanin käyttämistä seuraavissa tilanteissa
- Teillä on tarve päästä tehokkaasti liikkeelle: voitte luottaa, että ammattilainen suunnittelee toimivan prosessin.
- Haluatte säästää aikaa: pystytte ulkoistamaan muotoiluprojektin suunnittelun, fasilitoinnin ja dokumentoinnin ulkopuoliselle kumppanille.
- Projekti on teille liiketoiminnallisesti tärkeä: liiketoimintalähtöisen muotoilun ammattilaisella on kokemusta erilaisista toteutuksista, joten hän löytää haastavissakin tilanteissa toimivat tavat edetä tehokkaasti.
Saisiko olla apua kehittämiseen?
Pyydä tarjous:
1️⃣ Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣ Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.
Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.
Kreapal numeroina
asiakkaista suosittelee
0 %* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.
Ota yhteyttä.
Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.