Osallistava strategiaprosessi tuottaa tuloksia
22.1.2021 | Veikko Törrönen
Osallistava strategiaprosessi? Miten se tehdään? Miten voisimme hyödyntää strategiaprosessissa ja sen lopputuloksissa koko potentiaaliamme? Miten voisimme luoda yhteisen innostavan tulevaisuuskuvan, joka inspiroi ja tuottaa arvoa omistajiemme lisäksi myös työntekijöille ja asiakkaille? Ja ennen kaikkea: miten voisimme tuoda strategian osaksi arkeamme tavalla, joka ohjaa tekemistämme ja päätöksentekoamme arjessa?
Perinteinen strategiaprosessi, jossa yrityksen ylin johto työstää strategian suljettujen ovien takana, rukanmökillä tai ruotsinlaivalla, ei enää toimi – piste.
Ylhäältä alas johdettu strategia ei toimi
Edellä esitetyt kysymykset toistuvat yhä useammassa johdon ja työntekijöiden kanssa käydyssä keskustelussa – ja ihan aiheesta: perinteinen strategiaprosessi, jossa yrityksen ylin johto työstää strategian suljettujen ovien takana, rukanmökillä tai ruotsinlaivalla, ei enää toimi.
Vaasan ylipistoon vuonna 2016 tehdyn väitöskirjan mukaan yrityksensä strategian kykenee kommunikoimaan 2% työntekijöistä, 8% keskijohdosta ja 13% ylimmästä johdosta. Suurin osa työntekijöistä, yrityksen eri tasoilla, ei siis ymmärrä, tunne tai muista työnantajansa strategiaa. Koska yhteinen suunta on epäselvä, jokainen yrityksen työntekijä tekee oman tulkintansa aiheesta – tämä johtaa mm. seuraaviin ongelmiin:
- Päätöksenteko on hidasta ja vaikeaa eri tasoilla.
- Asioiden toimeenpano on hidasta ja vaikeaa.
- Tehtyjä päätöksiä ei ymmärretä, joten niitä myös arvostellaan.
- Siiloutuminen, poteroituminen ja kyräily kasvaa.
- Tarve kontrollille ja ohjatuille prosesseille kasvaa.
- Ihmiset eivät ymmärrä miten heidän työnsä kytkeytyy osaksi yrityksen isoa kuvaa.
- Jne…
Summa summarum: ihmisten energiat ja resurssit kohdistuvat eri suuntiin, joka johtaa toiminnan tehottomuuteen usealla eri tasolla.
Miksi yhteiskehittämistä tarvitaan?
Walesilainen tietojohtamisen huippuasiantuntija David Snowden kuvaa osuvasti Cynefin-mallissaan päätöksentekoprosessia erilaisissa liiketoimintaympäristöissä.
Mallin perusajatuksena on se, että yksinkertaisessa ja hitaasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä (oikea alakulma) syy-seuras-suhteen ovat ilmeisiä, joten päätöksenteko on simppeliä. Ja mitä kompleksisemmassa liiketoimintaympäristössä toimimme, sitä vaikeampi syy-seuraus-suhteita on ymmärtää.
Tein mallin, joka havainnollistaa Snowdnenin kuvaaman liiketoimintaympäristön muutoksen vaikutusta yhteiskehittämisen tarpeeseen.
Mallin ydinviestin voi summata seuraavasti: liiketoimintaympäristön monimutkaistuessa kiihtyvällä tahdilla, yhteiskehittämisen rooli kasvaa kaikessa arvontuotannossa. Yhteiskehittämiseen tarpeeseen on herätty ilahduttavin määrin esim. palveluiden yhteiskehittämisen osalta (palvelumuotoilu), mutta strategiaprosessi elää edelleen menneessä. Tämän on aika muuttua.
Yhteiskehittämiseen tarpeeseen on herätty ilahduttavin määrin esim. palveluiden yhteiskehittämisen osalta (palvelumuotoilu), mutta strategiaprosessi elää edelleen menneessä. Tämän on aika muuttua.
Osallistava strategiaprosessi on ihmislähtöinen
2020-luvun strategiaprosessi on ihmislähtöinen. Se osallistaa sekä työntekijä- että asiakasymmärryksen mukaan prosessin. Osallistamisella varmistetaan strategian:
- Ihmislähtöisyys: Strategia on yhdessä synnytetty – ja se tuottaa arvoa omistajan lisäksi myös työntekijöille ja asiakkaille. Se on helppo ymmärtää, muistaa ja kommunikoida edelleen uusille työntekijöille, sidosryhmille, asiakkaille jne.
- Tehtäväkeskeisyys: Se kertoo, mitä yritys tekee – ja yhtä tärkeänä osa-alueena sen, mitä yritys ei tee.
Ihmislähtöinen ja tehtäväkeskeinen strategia auttaa kohdistamaan energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan.
Haluatko oppia lisää?
Voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.
Vakuutu tekemisestämme TÄSTÄ.
Pyydä tarjous
Näin simppelisti homma toimii:
1️⃣ Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣ Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.
Kirjoittaja Veikko Törrönen on modernin strategiatyön ammattilainen, palvelumuotoilija ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.
Kreapal numeroina
asiakkaista suosittelee
0 %* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.
Ota yhteyttä.
Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.