Must win battle – ohjeet valintaan ja arkeen viemiseen
1.10.2024 | Veikko Törrönen
Must win battle? Mitä se tarkoittaa? Miksi se on niin suosittu modernissa strategiatyössä? Millainen on hyvä MWB? Miten MWB-valinnat saadaan vietyä käytännön tasolle?
Jos etsit vastauksia näihin kysymyksiin, suosittelen jatkamaan lukemista.
Must win battle tarkoittaa tärkeimpiä strategisia valintoja, joissa yrityksen täytyy onnistua.
Must Win Battle – mikä on se?
Yrityksen strategiassa, eli tulevaisuudessa menestymisen suunnitelmassa, luodaan näkemys jostakin mitä ei ole vielä olemassa – ja jota kohden ponnistellaan yhdessä (visio).
Must win battle tarkoittaa tärkeimpiä strategisia valintoja, joissa yrityksen täytyy onnistua saavuttaakseen visionsa – tai edetäkseen määrätietoisesti sitä kohden (riippuen siitä, millainen visio yrityksellä on). Näitä valintoja tehdään tyypillisesti 3-5 kpl.
Klassikkokirjassa ”Must-win-battles: how to win them, again and again” Killing et al. mainitsevat viisi ominaisuutta hyvälle must win battlelle:
- Saa aikaan todellista muutosta: ”Mitä saamme aikaan, jos onnistumme tässä?”
- Suuntautuu ulospäin: ”Mitä arvoa tämä tuo asiakkaillemme?”
- Luo innostusta: ”Innostaako ja motivoiko tämä henkilöstöämme?”
- On konkreettinen: ”Onko tämä tarpeeksi konkreettinen juuri meidän liiketoimintaan ja markkinatilanteeseen?”
- On voitettavissa: ”Onko tämä mahdollista saavuttaa?”
Monilla organisaatioilla on laajoja strategisia suunnitelmia, jotka sisältävät lukuisia tavoitteita, projekteja ja kehityshankkeita. Tämä voi kuitenkin johtaa hajanaisuuteen ja resurssien ylikuormitukseen. Hyvin valitut MWB:t tuovat selkeyttä ja ryhtiä strategiatyöhön: ne ohjaavat (pakottavat) priorisoimaan valintoja, jotka auttavat yritystä menestymään parhaalla mahdollisella tavalla.
Must win battlejen valinta ei tietenkään tarkoita sitä, että muut strategiset tavoitteet jätettäisiin huomiotta. Niiden tehtävä on toimia keskipisteinä, joihin kaikki muut panostukset kohdistuvat.
MWB:t erottaakin muista strategisista tavoitteista niiden ehdottomuus: ne ovat niin kriittisen tärkeitä, että niiden epäonnistuminen vaarantaa yrityksen menestyksen – tai pahimmassa tapauksessa koko olemassaolon. MWB:t ovat kamppailuja, jota yrityksellä ei yksinkertaisesti ole varaa hävitä.
Olemme käyttäneet useamman vuoden ajan strategiaprojekteissamme yllä kuvattua työkalua (tai sen eri versioita) sekä vision kirkastamiseen että niitä tukevien must win battlen tunnistamiseen ja valintaan.
Havainnollistamme vision suhdetta MWB:hin seuraavan mielikuvan kautta: ”Keskellä oleva visio on pyöreä pöydän kansi, ja sen ympärillä olevat MWB:t ovat sen sähkökäyttöisiä jalkoja. Ilman toimivia jalkoja, visio ei koskaan nouse lähtötasoltaan – ja oikein valittuna, jalat nostavat sen vakaasti haluttuun korkeuteen.”
Jos teillä ei vielä ole MWB-mallia käytössä, ja haluaisitte kokeilla niiden muodostamista osana srategiatyötänne, ottakaa työkalu rohkeasti testiin.
Parhaat yritykset osaavat valita ja voittaa juuri oikeat taistelut.
Must win battle –esimerkkejä
Strategian keskeisempiä tehtäviä on määrittää keinot, joiden avulla se luo erottuvuutta ja kilpailuetua valitsemillaan markkinoilla. Kilpailuetu ei synny sattumalta. Parhaat yritykset osaavatkin valita ja voittaa juuri oikeat taistelut. Must win battle -konseptin tehtävä on auttaa näissä valinnoissa ja poisvalinnoissa.
Must win battle voi liittyä esimerkiksi liiketoiminnan kasvattamiseen, kustannusten hallintaan, markkinaosuuden saavuttamiseen tai uusien palveluiden kehittämiseen – käytännössä mihin tahansa organisaation toimintaa merkittävästi muuttavaan tekijään.
Kokemuksemme mukaan must win battlet pyörivät hyvin usein samojen aiheiden ympärillä, riippumatta siitä minkä toimialan yrityksestä on kyse. Yleisimpiä aiheita ovat:
- Markkinointi
- Myynti
- Kustannustehokkuus ja tuottavuus
- Palvelullistaminen
- Uudet teknologiat
- Työntekijäkokemus
- Asiakaskokemus
Strategiatyössä onnistuminen edellyttää sitä, että jokainen ymmärtää roolinsa sen toteuttamisessa. Tämä on suurempi haaste kuin MWB:iden tunnistaminen ja valinta!
Must win battle – strategista valinnoista konkretiaa OKR-mallilla
Must win battlet valitaan strategian päivityksen yhteydessä. Ne antavat strategisen suunnan, jonka toteuttamiseksi ponnistellaan yhtenä rintamana.
Strategiatyössä onnistuminen edellyttää sitä, että jokainen toiminto (esim. HR, markkinointi, tuotanto jne.), tiimi ja työntekijä ymmärtää oman roolinsa sen toteuttamisessa. Tämä on suurempi haaste kuin MWB:iden tunnistaminen ja valinta!
OKR-malli on erinomainen ratkaisu tähän haasteeseen. Se auttaa konkretisoimaan must win battle -valinnat käytännön tekemisen, vastuiden ja aikataulujen tasolle yrityksen eri toiminnoissa – strategiakautta lyhyemmällä aikajänteellä.
Olemme auttaneet eri kokoisia, eri toimialan organisaatioita, MWB-työssä ja arkeen viemisessä. Voit tutustua asiakastarinoihimme TÄSTÄ.
Haluatko oppia lisää?
Voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.
MWB:t ja niiden arkeen vieminen agendalla? Pyydä tarjous
Saatte meiltä:
1. Osaamista: Voitte luottaa ammattitaitoomme ja siihen, että suunnittelemme toimivan prosessin. Löydämme haastavissakin tilanteissa toimivat tavat edetä tehokkaasti.
2. Resurssien säästöä: Säästätte omia resurssejanne ulkoistamalla työn suunnittelun, projektinjohtamisen, fasilitoinnin ja dokumentoinnin meille.
3. Tuloksia: Tulokset ratkaisevat. Lupaamme, että vuonna 2022 saavutettu 100% asiakastyytyväisyyden taso pitää myös teidän toteutuksessa.
Näin homma etenee:
1️⃣ Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣ Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.
Kirjoittaja Veikko Törrönen on modernin strategiatyön ammattilainen, palvelumuotoilija ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.
Kreapal numeroina
asiakkaista suosittelee
0 %* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.
Ota yhteyttä.
Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.