Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Olemme kokeneita modernin strategiatyön ja palvelumuotoilun ammattilaisia, joten tiedämme mikä toimii käytännössä.

Emme fiksuttele blogissakaan niitä näitä: saat tuoreita näkökulmia ja konkreettisia ohjeita strategisen kilpailuedun rakentamiseen.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Mikä on OKR? Näin testaat mallia ketterästi!

2.6.2022   |   Veikko Törrönen

Mikä on OKR? Mitä hyötyä siitä on? Miten voisin hyödyntää sitä omassa työssäni? Jos etsit vastauksia näihin kysymyksiin, luet juuri oikeaa blogia!

 

Kuulostaako tutulta?

  • Teillä ei ole systemaattista ohjausmekanismia strategiassa määritellyn muutoksen toteuttamiselle?
  • Henkilöstönne ei ymmärrä miten heidän työnsä kytkeytyy osaksi strategiaa?
  • Ette ole vielä onnistuneet innostamaan, sitouttamaan ja motivoimaan henkilöstöänne strategian toteuttamiseen?

 

OKR on tavoitejohtamismalli, joka auttaa ohjaamaan koko yrityksen energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan.

 

Mikä on OKR?

OKR on tavoitejohtamismalli, joka auttaa ohjaamaan koko yrityksen energiat ja resurssit yhdessä valittuun suuntaan: sillä johdetaan organisaation strategisia tavoitteita tiimi- ja yksilötasolle asti – ja luodaan edellytykset toteuttaa tavoitteita yhdessä.

OKR tulee sanoista objetives and key results. Pidetään homma simppelinä ja avataan kevyesti OKR-mallin kolme keskeistä tasoa.

 

Tavoitteita voi olla kerrallaan maksimissaan viisi. Niiden tulee olla henkilöstöä innostavia ja motivoivia.


1. OBJECTIVES = TAVOITTEET
Jokaisella organisaatiolla on strategisia tavoitteita – ja ne ovat OKR-mallin tavoitteiden perusta. Tavoitteita voivat olla esimerkiksi: ”Olemme toimialamme halutuin työpaikka”, ”Kannattava kasvu ilman kohtuutonta riskiä” tai vaikka ”Maailmanluokan markkinointi”.

Koska organisaatioilla on tyypillisesti aivan liikaa tavoitteita, se ei saa oikein mitään loppuun asti valmiiksi. Tämän vuoksi OKR-mallissa tavoitteita voi olla kerrallaan maksimissaan viisi. Niiden tulee olla henkilöstöä innostavia ja motivoivia.

 

Avaintuloksilla konkretisoidaan tavoitteet mitattavaan muotoon.

 

2. KEY RESULTS = AVAINTULOKSET
Tavoitteilla määritellään haluttu suunta, avaintuloksilla konkretisoidaan tavoitteet mitattavaan muotoon. Näin kyetään seuraaman tavoitteiden saavuttamista faktiivisesti.

Myös avaintulosten tulisi olla innostavia, mutta vielä tärkeämpää on niiden ymmärrettävyys ja yksiselitteisyys: hyvä avaintulos on sellainen, joka ei sisällä tulkinnanvaraa onko se saavutettu vai ei. Avaintuloksia voi olla esimerkiksi: ”Nostamme eNPS tuloksen keskiarvon >80 Q4 2024 mennessä, ”Kasvatamme keskikaupan kokoa >5% Q3 2024 mennessä”

OKR-mallissa avaintuloksia voi olla kerrallaan maksimissaan viisi jokaista tavoitetta kohden, mutta mielestäni viisi on liikaa. Tähtään projekteissani aina yhteen master-avaintulokseen jokaista tavoitetta kohden. Tämä selkeys on tärkeää ennen kaikkea vaiheessa, jossa OKR-mallia kokeillaan ensimmäistä kertaa.

 

Kokemukseni mukaan, suurin haaste OKR-mallin käyttöönotossa tulee tehtävien tasolla: niistä tehdään liian isoja.

 

3. TEHTÄVÄT
Tavoitteet (Objectives) ja avaintulokset (Key results) tuovat selkeyttä yhteiseen tekemiseen, mutta eivät vielä itsessään muuta mitään: niistä tulee totta vasta kun tekeminen muuttuu. Kokemukseni mukaan, suurin haaste OKR-mallin käyttöönotossa tulee tehtävien tasolla: niistä tehdään liian isoja.

Hyvin määritelty tehtävä on riittävän pieni, selkeästi määritelty – ja jos mahdollista, kerralla toteutettavissa. Tehtäviä voi olla esimerkiksi: ” Kirjoita yksi blogikirjoitus huhtikuun aikana”, Järjestä yhteinen virkistyspäivä toukokuussa”.  

 

Google, Intel, Mindwalley, Slack, Facebook, Twitter, Microsoft, Panasonic  ja monet muut kansainväliset edelläkävijäyritykset ovat kertoneet, että niiden strategia on onnistunut nimenomaan OKR-mallin ansiosta – ja malli on rantautunut vauhdilla myös Suomeen!

 

Miksi OKR?

Google, Intel, Mindwalley, Slack, Facebook, Twitter, Microsoft, Panasonic ja monet muut kansainväliset edelläkävijäyritykset ovat kertoneet, että niiden strategia on onnistunut nimenomaan OKR-mallin ansiosta – ja malli on rantautunut vauhdilla myös Suomeen.

Poikkeuksellisen laadukkaassa kotimaisessa kirjassa, Strategia arkeen OKR-malilla (Hämäläinen & Sora), mainitaan ainakin seuraavien kotimaisten yritysten hyödyntävän okr-mallia: Nixu, Heltti, Futurice, Motiva ja Ambientia. Ja näiden yritysten tuloksethan ovat kieltämättä melko huikeita!

OKR-mallin edut pähkinänkuoressa:

  • Tuo organisaatioon selkeyttä ja fokusta konkretisoimalla strategiset valinnat tekemisen tasolle.
  • Samansuuntaistaa organisaation toimintaa kaikilla tasoilla.
  • Tuo läpinäkyvyyttä siitä, mitä eri funktiot, tiimit ja yksilöt tekevät konkreettisesti yhteisten tavoitteiden saavuttamiseksi.
  • Lisää vastuunkantoa ja työn tuottavuutta.
  • Kannustaa rohkeisiin tavoitteisiin.
  • Auttaa saavuttamaan halutut tulokset nopeammin.
  • Helpottaa hallituksen, johdon ja esimiesten kyvykkyyttä johtaa muutosta.

 

OKR-malli testiin – ketterästi!

OKR-mallia hyödynnetään perinteisesti organisaation strategian toteuttamisessa. Sen käyttöönottoa ohjataan ja fasilitoidaan systemaattisesti läpi organisaation, eli kyse on johtamismallin johdonmukaisesta kehittämisestä.

Olemme auttaneet erikokoisia yksityisen ja julkisen sektorin organisaatioita tässä – ja autamme mielellämme myös teitä.

Näin autamme: 

  1. Valmennamme johtoryhmälle OKR-perusteet ja pilotoimme mallia heidän kanssaan.
  2. Konseptoimme teille sopivan tavan hyödyntää OKR-mallia.
  3. Luomme kanssanne suunnitelman OKR-mallin käyttöönotolle koko yrityksen tasolla.
  4. Autamme varmistamaan, että onnistutte työssä.

Jos teillä ei vielä ole OKR-mallia käytössä, mutta haluaisit kokeilla sitä omalla vastuualueellasi, ota seuraava työkalu testiin!

mikä on okr
Hyödynnämme OKR-ajattelua melkein jokaisessa projektissamme – ja malli toimii! Voit tutustua OKR-palveluihimme TÄSTÄ.

 

OKR-malli sopii jokaiselle organisaatioille riippumatta koosta tai strategian sisällöstä.

 

Mikä on OKR – haluatko oppia lisää?

Jos haluat oppia aiheesta lisää, lataa oppaamme TÄSTÄ.

mikä on okr

 

Pyydä tarjous OKR-mallin käyttöönotosta

Saatte meiltä:

1. Osaamista: Voitte luottaa ammattitaitoomme ja siihen, että suunnittelemme toimivan prosessin. Löydämme haastavissakin tilanteissa toimivat tavat edetä tehokkaasti.
2. Resurssien säästöä: Säästätte omia resurssejanne ulkoistamalla työn suunnittelun, projektinjohtamisen, fasilitoinnin ja dokumentoinnin meille.
3. Tuloksia: Tulokset ratkaisevat. Lupaamme, että vuonna 2022 saavutettu 100% asiakastyytyväisyyden taso pitää myös teidän toteutuksessa.

Veikko Törrönen

Näin homma etenee:
1️⃣  Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣  Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.

 

Kirjoittaja Veikko Törrönen on modernin strategiatyön ammattilainen ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Kreapal numeroina

perustettu 0
projekteja + 0
valmennettua asiakasta + 0
fiksuttelua 0 %

asiakkaista suosittelee

0 %

* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.

Ota yhteyttä.

   

Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.

  • Tämä sivusto ja lomake on suojattu reCAPTCHA:lla ja Googlen Yksityisyyskäytännöllä sekä Käyttöehdoilla.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.