Mihin liiketoimintamuotoilua voidaan hyödyntää?
26.7.2018 | Veikko Törrönen
Tämä blogikirjoitus on jatkoa sarjalle, jossa avataan liiketoimintamuotoilun perusteita. Edellinen blogikirjoitus keskittyi vastaamaan kysymykseen, mitä on liiketoimintamuotoilu. Tässä blogikirjoituksessa avataan mihin liiketoimintamuotoilua voidaan hyödyntää ja millaista osaamista liiketoimintamuotoilu edellyttää?
Liiketoimintamuotoilun ajattelutapa, -prosessi ja -menetelmät soveltuvat hyvin erilaisten liiketoiminnallisten haasteiden ratkaisuun ja uusien ihmislähtöisten innovaatioiden synnyttämiseen.
Mihin liiketoimintamuotoilua voidaan hyödyntää?
Liiketoimintamuotoilun yleisin ja tunnetuin kohde on liiketoimintamallin uudelleenmuotoilu, mutta se antaa hyvin suppean käsityksen liiketoimintamuotoilusta ja sen mahdollisista käyttökohteista. Olemme soveltaneet liiketoimintamuotoilua liiketoimintamallien uudelleenmuotoilun lisäksi mm. seuraaviin kohteisiin:
- uusien liiketoimintamahdollisuuksien kartoittaminen ja innovointi.
- kannattamattomien liiketoimintojen uudelleenmuotoilu tai karsiminen.
- vision, mission, arvojen ja koko liiketoimintastrategian uudelleenmuotoilu.
- sidosryhmien ja ekosysteemien mallintaminen.
- strategisten kilpailutekijöiden uudelleenmäärittely.
- strategisen tiekartan rakentaminen.
Liiketoimintamuotoilun ajattelutapa, -prosessi ja -menetelmät soveltuvat hyvin erilaisten liiketoiminnallisten haasteiden ratkaisuun ja uusien ihmislähtöisten innovaatioiden synnyttämiseen. Liiketoimintamuotoilu on järkevää ja perusteltua mm. seuraavissa tilanteissa:
- yrityksesi tavoittelee kannattavaa kasvua.
- yrityksessäsi on kannattamattomia liiketoimintoja, joiden rinnalle halutaan luoda uutta liiketoimintaa.
- yrityksesi visio, missio, arvot tai koko liiketoimintastrategia kaipaavat uudistusta ja selkeää suuntaa.
- yrityksesi on kääntämässä katseen sisältä-ulos -ajattelun sijasta ulkoa-sisälle -ajattelun suuntaan.
- yrityksesi pyrkii parantamaan aktiivisesti asiakaspysyvyyttä.
- yrityksesi haluaa olla merkityksellinen ihmisille.
Oikeanlainen ajattelutapa on liiketoimintamuotoilijan tärkein ominaisuus. Liiketoimintamuotoilijan tulee omaksua ja hallita sekä tutkivan vaiheen luova, kokeileva ja epävarmuutta sietävä ajattelutapa (divergenssi) että määrittelevän vaiheen analyyttinen ajattelutapa (konvergenssi).
Millaista osaamista liiketoimintamuotoilu edellyttää?
Liiketoimintamuotoilijalta vaaditaan vahvan ja monipuolisen liiketoimintaosaamisen lisäksi kolmen eri tason muotoiluosaamista.
Työkalut ja menetelmät
Konkreettisimmalla tasolla liiketoimintamuotoilu vaatii oikeita työkaluja ja menetelmiä. Valmiita työkaluja on saatavilla jonkun verran. Koska tieteenala on suhteellisen uusi – ja jokainen liiketoimintamuotoiluprojekti uniikki – valmista työkalua ei ole kuitenkaan useinkaan saatavilla – liiketoimintamuotoilijan tulee rakentaa projektiin soveltuvat työkalut itse projektin edetessä.
Muotoilun prosessi
Jokaisella liiketoiminnan muotoiluyrityksellä on oma muotoiluprosessi, joka toimii projekteissa suunnittelun runkona. Me sovellamme kaikissa muotoiluprojekteissamme klassista tuplatimanttimallia, joka jakaa projektin neljään päävaiheeseen: kerää ymmärrystä, kiteytä periaatteet, luo strategia ja vie arkeen.
Ajattelutapa
Oikeanlainen ajattelutapa on liiketoimintamuotoilijan tärkein ominaisuus. Liiketoiminnalliset opinnot ja perinteinen työelämä opettavat tehokkaasti tunnistamaan ongelmia ja ratkaisemaan niitä analyyttisesti. Liiketoimintamuotoilijalta vaaditaan kuitenkin muotoilijan tutkivaa ja luovaa ajattelutapaa, jonka avulla projektissa kyetään tuottamaan uusia ja innovatiivisia ratkaisuja. Liiketoimintamuotoilijan tulee omaksua ja hallita molemmat: tutkivan vaiheen luova, kokeileva ja epävarmuutta sietävä ajattelutapa (divergenssi) että määrittelevän vaiheen analyyttinen ajattelutapa (konvergenssi).
Liiketoimintamuotoilu on ratkaisu muun muassa näihin tilanteisiin
- Strategia ei ohjaa tekemistänne: energianne ja resurssinne kohdistuvat eri suuntiin.
- Strategianne on kompleksinen: henkilöstönne ei ymmärrä tai muista sitä.
- Organisaationne visio, missio, arvot tai koko strategia kaipaavat uudistusta ja selkeää suuntaa.
- Liiketoimintamallinne kaipaa uudistusta, mutta ette oikein tiedä mitä pitäisi tehdä.
- Haluatte hyödyntää asiakasymmärrystä tulevassa strategiatyössä, mutta ette oikein tiedä miten se kannattaisi tehdä.
- Haluatte osallistaa henkilöstönne strategiaprosessiin, mutta ette tiedä miten se kannattaisi tehdä.
- Haluatte osallistaa henkilöstönne sisäisten toimintamallien kehittämiseen, mutta ette tiedä miten se kannattaisi tehdä.
Näin investointi liiketoimintamuotoiluun tuottaa tulosta
- Hyödynnätte asiakas- ja työntekijäymmärryksestä nousseet mahdollisuudet kilpailuedun rakentamiseen strategiatyössänne.
- Valjastatte organisaationne keskeiset vahvuudet, ydinosaamiset ja mahdollisuudet organisaation yhteiseksi asiakkaalle arvoa tuottavaksi strategiaksi.
- Kuulette asiakkaitanne ja henkilöstöänne uudella tavalla ja opitte organisaationa suuntaamaan ajattelua asiakkaille ja henkilöstölle tuottavaan arvoon.
- Osallistatte henkilöstöä sitouttaen ja motivoiden heidät samalla yhteiseen strategiseen suuntaan ja jatkon toimenpiteisiin.
- Konkretisoitte roolit ja vastuut strategian jalkauttamisessa – sekä parannatte esimiesten kyvykkyyttä johtaa muutosta.
- Nopeutatte strategian toiminnallistamista osaksi arkea.
Haluatko oppia lisää?
Voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.
Käytännön tuloksia?
Voit tutustua asiakastarinoihimme TÄSTÄ.
Pyydä tarjous
Näin homma toimii:
1️⃣ Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣ Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.
Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.
Kreapal numeroina
asiakkaista suosittelee
0 %* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.
Ota yhteyttä.
Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.