Strategian uudistaminen ja toimeenpano OKR-mallilla

"Saimme uuden strategian sekä räätälöidyn OKR-mallin sen toimeenpanoon. Tämä helpottaa ja tehostaa muutoksen johtamista merkittävästi! Suosittelen lämpimästi KREAPALia strategiatyön kumppaniksi. "
Strategian uudistaminen ja toimeenpano OKR-mallilla koko henkilöstö fiksusti mukaan osallistaen? Miten tällainen työ kannattaa tehdä? Mitä vaiheita työhön kuuluu ja millainen on hyvä lopputulos?
Jos etsit esimerkkiä käytännön toteutuksesta, suosittelen tutustumaan tähän asiakastarinaan.
Uudistimme strategian ja sitoutimme henkilöstön mukaan – Case Suomen Rakennuskone Oy
Teimme syksyn/ talven 2024-2025 aikana Suomen Rakennuskoneen kanssa uuden strategian – ja autoimme sen toimeenpanossa OKR-malilla loppukeväästä 2025.
Haastattelimme työn loppumetreillä myyntijohtaja Pasi Gerpeä siitä, miten työ toteutettiin, mitä siinä tehtiin ja ja mitä sen lopputuloksena syntyi.
Tässä yhteenveto haastattelusta.
Kertoisitko muutamalla sanalla Suomen Rakennuskone Oy:stä
Suomen Rakennuskone Oy on yksi johtavista maarakennus-, materiaalinkäsittely- ja kaivoskoneiden sekä niiden kulutusosien toimittajista Suomessa. Toimimme maailman toiseksi suurimman maarakennus- ja kaivoskonevalmistajan, Japanilaisen Komatsun, valtuutettuna maahantuojana Suomessa. Liikevaihtomme on n. 50M€ ja työntekijöitä meillä on hieman yli 100.
Maahantuonti meille merkitsee koneiden myynnin lisäksi osallistumista huollon sekä varaosa- ja varustepalvelujen kautta koneiden elinkaarikustannusten ja parhaan tuottavuuden suunnitteluun asiakkaidemme yhteistyökumppanina. Kumppanuuteen kuuluu konehankinnan ja jälkipalveluiden lisäksi erilaisten rahoitusmallien ja vakuutusratkaisujen löytäminen asiakkaillemme.
Lisätietoja Suomen Rakennuskone Oy:stä TÄSTÄ.
Kuvaile haastetta, joka teillä oli ennen yhteistyötämme
Selkeän strategian puute. Olimme tehneet paljon muutoksia yrityksen rakenteessa sekä toiminnassa ja nyt oli aika kiteyttää nämä asiat selkeäksi strategiaksi.
Kaipasimme myös strategiaan toimeenpanoon hallittavuutta ja jämäkkyyttä.
Erotuitte jo tarjousvaiheessa eduksenne koko henkilöstöä mukaan osallistavalla lähestymistavalla.
Miksi valitsitte juuri meidät kumppaniksi?
Etsimme tähän työhön enemmän joustavaa luottokumppania kuin perinteistä johdon konsulttia.
Erotuitte jo tarjousvaiheessa eduksenne koko henkilöstöä mukaan osallistavalla lähestymistavalla. Teillä oli alusta asti rento ote ja hyvät suosittelut vastaavanlaisista totutuksista.
Päätös valita teidät strategiatyön kumppaniksi syntyi lopulta melko nopeasti. Olimme tehneet yhteistyötä aiemminkin, ja siitä oli jäänyt positiivinen ja luottamuksellinen tunne.
Mitä strategian uudistamisen vaiheessa tehtiin?
Työ aloitettiin luomalla tarkka ja rehellinen kokonaiskuva nykytilanteesta. Halusimme rakentaa strategian todellisen ymmärryksen, ei arvailujen varaan. Tätä varten toteutettiin kattavat asiakashaastattelut, sekä koko henkilöstölle suunnattu kysely. Näiden avulla saimme monipuolisen ja rehellisen näkemyksen siitä, missä olemme juuri nyt – niin toiminnan, rakenteiden kuin yrityskulttuurin osalta.
Kun yhteinen käsitys nykytilanteesta oli kasassa, käänsimme katseemme tulevaan: mikä strategiakaudella muuttuu ja miten – ja millainen vaikutus sillä on meidän liiketoimintaamme. Kiteytimme tämän vaiheen tärkeimpiin lähtökohtaolettamiin. Nämä toimivat strategisten valintojen pohjana.
Strategian uudistamisen kolmannessa vaiheessa luotiin itse strategia. Fokusoimme tekemistämme merkittävästi.
Päätimme muun muassa:
- Mikä on strategiakauden yhteinen innostava tahtotilamme (visio)
- Miten erottaudumme ja luomme kilpailuetua
- Keitä ovat unelma-asiakkaamme
- Mitkä ovat strategiakauden tärkeimmät painopistealueet, joissa meidän tulee onnistua (must-win-battle)
Konkretisoimme vielä lopuksi sen, miltä muutos näyttää KPI lukuina – ja mitkä arvot ohjaavat työskentelyämme.
Tähänkin vaiheeseen osallistui johtoryhmän lisäksi koko henkilöstö. Henkilöstöltä nousikin esiin arvokkaita näkökulmia, jotka huomioitiin lopputuloksessa.
Yhteistyömme ei päättynyt strategian kiteytykseen – sitä alettiin heti viemään käytäntöön OKR-mallilla.
Miten sen toimeenpano varmistettiin?
Yhteistyömme ei päättynyt strategian kiteytykseen – sitä alettiin heti viemään käytäntöön OKR-mallilla.
Tämä sisälsi:
- Koulutuksen OKR-mallista
- Työskentelyn pilotoinnin johtoryhmällä
- Sopivan softan valinnan ja käyttöönoton
- OKR-työskentelyn konseptoinnin
Tavoitteenamme ei ollut vain tehdä strategia, vaan varmistaa, että se myös toteutuu.
Saimme selkeän uuden strategian sekä mallin, jolla varmistamme sen jalkautuksen koko organisaatioon. Myös tuki toimeenpanovaiheen onnistumisen varmistamiseen on loistava asia!
Mitä yhteistyön lopputuloksena syntyi?
Saimme selkeän uuden strategian sekä mallin, jolla varmistamme sen jalkautuksen koko organisaatioon. Meillä on nyt tiukka fokus ja priorisointi – tämä helpottaa ja tehostaa muutoksen johtamista merkittävästi!
Miten yhteistyö mielestäsi sujui?
Yhteistyö oli todella helppoa ja joustavaa. Veikko haastoi meitä tarpeeksi tekemään oikeita ratkaisuja.
Tapa millä projekti tehtiin oli erittäin hyvä. Siinä koko henkilöstö osallistettiin strategian tekoon kyselyillä ja kaikki saivat kertoa mielipiteensä ja ajatuksensa.
Myös tuki toimeenpanovaiheen onnistumisen varmistamiseen on loistava asia!
Terveiset päättäjille, jotka harkitsevat vastaavan palvelun ostamista?
Suosittelen lämpimästi KREAPALia strategian tekemisen ja toimeenpanon kumppaniksi.
Kuinka todennäköisesti suosittelisit palveluamme (1-10 asteikolla)?
10.
Suosittelen lämpimästi KREAPALia strategian tekemisen ja toimeenpanon kumppaniksi.
Strategian uudistaminen ja/tai toimeenpano edessä?
Tässä 3 tapaa, joilla voimme auttaa sinua heti:
1️⃣ Haluatko konkreettisia ohjeita strategiatyöhön?
Lataa strategia ja OKR-oppaamme tästä.
2️⃣ Haluatko pysyä ajan tasalla johtamisen trendeistä ja parhaista käytännöistä?
Tilaa uutiskirjeemme tästä.
3️⃣ Haluatko tavata?
Soita 040 7055 810 tai varaa etätapaaminen.
Veikko Törrönen, modernin strategiatyön ammattilainen ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.