Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

Uusi palvelukonsepti haastaa toimialan perinteitä

Markus Merinenen, Kaupallinen johtaja
Muotolevy Oy

"Uuden palvelun keskiössä on uusiokäyttö, jolla vähennetään hiilijalanjälkeä merkittävästi! Kreapalin menetelmät valmistivat, että fokus pysyi oikeassa asiassa, eli asiakkaille tuotettavassa arvossa."

Palvelukonsepti, joka haastaa toimialan perinteitä – ja auttaa konkreettisesti kohti vastuullisuutta? Miten tämän kaltainen palvelullistaminen toteutetaan? Mitä se vaatii – ja mitä työssä tulisi huomioida?

Jos etsit napakkaa asiakastarinaa käytännön toteutuksesta, suosittelen jatkamaan lukemista.

 

Palvelukonsepti, joka haastaa toimialan perinteitä ja edistää vastuullisuutta!

Muotoilimme syksyn/talven 2023-2024 aikana palvelukonseptin, jolla Muotolevy Oy haastaa rakennusalan perinteisiä toimintamalleja – ja auttaa asiakkaitaan ottamaan konkreettisen arkeleen kohti vastuullisuutta.

Haastattelimme projektin päätyttyä yrityksen kaupallista johtajaa Markus Meristä siitä, mitä projektissa tehtiin – ja mitä sen lopputuloksena syntyi. Tässä haastattelun yhteenveto.

 

Kertoisitko muutamalla sanalla yrityksestänne

Muotolevy on vuonna 1974 perustettu kasvava ja kehittyvä perheyritys. Suhtaudumme intohimoisesti suomalaisen rakentamisen laadun sekä työ- ja asuinympäristöjen kehittämiseen.

Tarjoomamme sisältää laadukkaita kuivarakentamisen ratkaisuja sisä- ja julkisivurakentamiseen sekä muuntojoustavat tilaratkaisut työympäristöihin ja julkisiin tiloihin. Kiinnitämme erityistä huomiota materiaalien, valmistusmenetelmien sekä rakentamistavan ympäristöystävällisyyteen, laatuun ja kestävyyteen sekä kokonaistaloudellisuuteen.

 

Tavoitteenamme oli luoda palvelukonsepti, jonka avulla autamme kiinteistöjä uudelleenkäyttämään toimittamiamme ratkaisuja sekä toteuttamaan tilamuutoksia nykyistä ketterämmin.

 

Kuvaile haastetta, joka teillä oli ennen yhteistyötämme

Toimitamme toimistokiinteistöjen tilajakoihin järjestelmäseiniä. Tuotteidemme kantava ajatuksena on tukea muunneltavuutta ja uudelleenkäyttöä. Uudelleenkäytön mahdollisuuksia kuitenkin hyödynnetään turhan vähän kiinteistöissä toteutettavissa tilamuutoksissa.

Tavoitteenamme oli luoda palvelukonsepti, jonka avulla autamme kiinteistöjä uudelleenkäyttämään toimittamiamme ratkaisuja sekä toteuttamaan tilamuutoksia nykyistä ketterämmin.

 

Miksi valitsitte juuri meidät kumppaniksi?

Olen jumpannut Veikon kanssa muutamia eri hankkeita vuosien aikana, mutta aikaisemmin olemme päätyneet yhteistyöhön eri toimijoiden kanssa. Keskusteluista on kuitenkin jäänyt hyvät fiilikset. Tällä kertaa oli pakko kokeilla, miten yhteistyö sujuu.

 

Palvelumuotoilun jälkeen teimme etenemissuunnitelman uuden palvelukonseptin toteuttamiseksi.

 

Mitä projektissa tehtiin?

Projektissa lähdettiin asiakashaastatteluiden kautta pohtimaan täysin uuden palvelun sisältöä. Useiden keskusteluiden täyttämien työpajojen jälkeen meillä oli kiteytettynä ajatus uudesta palvelusta.

Tästä pyysimme jälleen palautetta palvelun potentiaalisilta asiakkailta. Saadun palautteen pohjalta viilasimme palvelumallin sisältöä ja asiakaslupauksia.

Viimeisessä vaiheessa, OKR-mallia hyödyntäen, teimme etenemissuunnitelman palvelun tuotteistamisesta ja kaupallistamisesta, sekä sisäisten kyvykkyyksien kehittämisestä palvelukonseptin toteuttamiseksi.

 

Uuden palvelun keskiössä on tuotteiden ja materiaalien uudelleen- ja uusiokäyttö, joilla voidaan vähentää tilamuutosten hiilijalanjälkeä merkittävästi.

 

Mitä projektin lopputuloksena syntyi?

Projektin lopputuloksena syntyi Järjestelmäseinien Elinkaaripalvelu. Elinkaaripalvelun sisällä on yli 10 uutta palvelua, joiden avulla toimistokiinteistöissä toteutetaan jatkossa tilamuutoksia nopeammin, helpommin ja vastuullisemmin.

Elinkaaripalvelun keskiössä on tuotteiden ja materiaalien uudelleen- ja uusiokäyttö, joilla voidaan vähentää tilamuutosten hiilijalanjälkeä merkittävästi.

Lisätietoa palvelusta TÄSTÄ.

 

Miten yhteistyö mielestäsi sujui?

Yhteistyö sujui hyvällä positiivisella vireellä. Viikoittaiset työpajat pitivät yllä hyvää vauhtia asioiden etenemisessä.

Nostona työpajojen nopea purku. Saimme dokumentaation käyttöömme aina noin kaksi tuntia työpajan päättymisestä. Tämä mahdollisti asioiden työstämisen ja tehokkaan valmistautumisen seuraavaan vaiheeseen.

 

Kreapalin käyttämät menetelmät ja työpajojen fasilitointi varmistavat sen, että fokus pysyy oikeassa asiassa – eli asiakkaille tuotettavassa arvossa.

 

Terveiset päättäjille, jotka harkitsevat vastaavan palvelun ostamista?

Suosittelen ulkopuolisen avun ja osaajan mukaan ottamista palvelumuotoiluun. Kreapalin käyttämät menetelmät ja työpajojen fasilitointi varmistavat sen, että fokus pysyy oikeassa asiassa – eli asiakkaille tuotettavassa arvossa.

 

Kuinka todennäköisesti suosittelisit palveluamme (0-10)?

9.

 

Uuden palvelun konseptointi edessä?

Tässä 4 tapaa, joilla voimme auttaa sinua heti:

1️⃣ Haluatko konkreettisia ohjeita?
Lataa palvelumuotoiluoppaamme tästä.

2️⃣ Haluatko pysyä ajan tasalla ihmislähtöisen johtamisen trendeistä ja parhaista käytännöistä?
Tilaa uutiskirjeemme tästä.

3️⃣ Opi muilta muilta johtajilta.
Tutustu asiakastarinoihin tästä.

4️⃣ Haluatko samanlaisia tuloksia?
Soita 040 7055 810 tai varaa etätapaaminen.


Veikko Törrönen, modernin strategiatyön ammattilainen, palvelumuotoilija ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Ota yhteyttä

Jos etsit käytännönläheistä ja tuloksekasta kumppania strategian uudistamiseen, -toimeenpanoon tai palvelumuotoiluun, ota yhteyttä.

Meillä on vain tyytyväisiä asiakkaita. Ette tule olemaan poikkeus.

Veikko Törrönen

Toimitusjohtaja

Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.

  • Tämä sivusto ja lomake on suojattu reCAPTCHA:lla ja Googlen Yksityisyyskäytännöllä sekä Käyttöehdoilla.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.