Liiketoimintastrategia pk-yritykselle | Soldem Group
Toimintaympäristömme oli muuttunut nopeasti ja aiempi strategia jätti liikaa tulkinnanvaraa. Uusi strategiamme on konkreettinen ja helppo viedä eteenpäin henkilöstön, johdon ja hallituksen kanssa.
Liiketoimintastrategia? Mitä vaiheita sen tekemisessä on? Mitä työssä kannattaa huomioida? Millainen on hyvä lopputulos?
Jos etsit esimerkkiä käytännön toteutuksesta, suosittelen jatkamaan lukemista.
Liiketoimintastrategia – Case Soldem Group
Muotoilimme syksyn 2024 aikana liiketoimintastrategian Soldem Groupille.
Haastattelimme projektin päätyttyä yrityksen toimitusjohtaja Anton Hyseniä siitä, mistä lähdettiin liikkeelle, miten strategiatyö toteutettiin – ja mitä sen lopputuloksena syntyi. Tässä yhteenveto haastattelusta.
Kertoisitko muutamalla sanalla Soldemista
Soldem on suomalainen ulkoistetun myynnin ja asiakaspalvelun asiantuntijatalo. Olemme strateginen ja näkemyksellinen kasvun kumppani, joka tuottaa onnellisia etäkohtaamisia sekä tuloksellista ja dataohjattua kauppaa kaikissa kanavissa.
Tarjoamme kokeneet ja koulutetut B2B- ja B2C-myynnin ammattilaiset, tehokkaat prosessit sekä uusimmat teknologiat ja työkalut – toisin sanoen kaiken, mitä tarvitset tyytyväisten ja kannattavien asiakassuhteiden luomiseen ja ylläpitoon koko elinkaaren ajan.
Lisätietoja Soldemista TÄSTÄ.
Kaipasimme konkretiaa tilanteessa, jossa toimintaympäristö oli muuttunut nopeasti ja aiempi strategia jätti liikaa tulkinnanvaraa.
Kuvaile haastetta, joka teillä oli ennen yhteistyötämme
Aloitimme strategian uudistamisen tilanteessa, jossa toimintaympäristössä on tapahtunut isoja muutoksia teknologian ja talouden näkökulmasta. Tunnistimme myös johtoryhmässä tilanteen ja koimme aiemmissa strategiatöissä olevan konkretian puutetta.
Yhteenvetona kaipasimme siis konkretiaa tilanteessa, jossa toimintaympäristö oli muuttunut nopeasti ja aiempi strategia jätti liikaa tulkinnanvaraa.
Miksi valitsitte juuri meidät kumppaniksi?
KREAPAL oli meille tuttu aiemmista projekteista, jotka eivät liittyneet strategiatyöhön. Koimme kuitenkin, että KREAPALin tapa toimia vastasi parhaiten tarpeeseen tuoda konkretiaa strategian ympärille.
Soldem Groupin liiketoiminnassa kumppanimme ovat meille luonnollisesti erittäin tärkeitä. KREAPALilla oli kokemusta asiakashaastatteluiden tekemisestä, jotka halusimme yhdistää strategiaprosessiin.
Mitä projektissa tehtiin?
Strategiaprosessi rakennettiin ymmärrystä kasvattamalla ja arvioimalla toimintaympäristöä sekä asiakkaidemme kokemuksia yhteistyöstä meidän kanssa.
Lähtötilanteen ymmärtämisen jälkeen pääsimme muodostamaan näkemyksen muutoksista, joihin meidän tulee ottaa kantaa seuraavan kolmen vuoden strategiakauden aikana.
Kun näkemykset olivat selkeät, siirryimme strategisten valintojen vaiheeseen. Kuvasimme miltä yrityksemme näyttää strategiajakon päätteeksi (visio) ja tunnistimme tärkeimmät osa-alueet (must-win-battles), joissa meidän tulee onnistua – ja joiden ympärille myös OKR-mallin muutosprojektit rakentuvat.
Analysoimme keinoamme luoda erottuvuutta ja kilpailuetua, jonka pohjalta muotoilimme uusiksi myös palvelulupauksemme ja rakensimme kolme numeraalista skenaariota (riman alitus, todennäköinen ja huippu onnistuminen) liikevaihdon, käyttökatteen, NPS:n ja eNPS:n ympärille.
Teimme myös päätöksen uuden liiketoiminta-alueen aloittamisesta, joskin olimme jo etukäteen tehneet markkinatutkimusta tämän aiheen ympärille.
Saimme luotua strategian, joka täyttää mielestämme hyvän strategian kriteerit. Se on konkreettinen ja sitä on helppo viedä eteenpäin henkilöstön, johdon ja hallituksen kanssa.
Mitä yhteistyön lopputuloksena syntyi?
Saimme luotua strategian, joka täyttää mielestämme hyvän strategian kriteerit. Mielestämme hyvä strategia on ensisijaisesti työkalu, joka auttaa meitä kaikkia arjessa tekemään itsenäisiä valintoja ja viemään yritystämme eteenpäin.
Tunnistamme itsemme strategiasta sekä palvelun, jota haluamme tuottaa. Strategia on konkreettinen ja sitä on helppo viedä eteenpäin henkilöstön, johdon ja hallituksen kanssa.
Strategisia elementtejä on myös helppo muokata, mikäli uuden informaation myötä koemme, että tavoitteeseen pääsy vaatii muutoksia.
Miten yhteistyö mielestäsi sujui?
Olimme ehkäpä hieman haastava kumppani ja projektin läpivienti vaati paljon joustamista KREAPALilta. Veikko joutui poikkeamaan sovitusta aikataulutuksesta, mutta oli valmis joustamaan ja säätämään aikatauluja meidän tilanteen mukaan.
Olemme erittäin tyytyväisiä tähän projektiin ja siihen miten KREAPAL jousti projektin aikana.
Terveiset päättäjille, jotka harkitsevat vastaavan palvelun ostamista?
Voin suositella lämpimästi KREAPALia kumppaniksi erilaisiin strategiaprosesseihin.
Kuinka todennäköisesti suosittelisit palveluamme asteikolla 1-10?
10.
Haluatko oppia lisää?
Voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.
Voit tutustua muihin asiakastarinoihimme TÄSTÄ.
Liiketoimintastrategia teille?
Pyydä tarjous:
1️⃣ Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣ Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.
Ota yhteyttä.
Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.