Kilpailuetua strategisella palvelumuotoilulla | Helsingin seudun kauppakamari
Omin voimin tehtynä palvelumuotoilusta jää usein puuttumaan asiakasnäkökulma, prosessi venyy ja keskittyy liikaa sisäiseen laatikkoleikkiin. Kreapalin Veikko kuunteli ja ohjasi meitä tehokkaasti!
Kilpailuetua palvelumuotoilemalla? Miten ihmeessä? Jos etsit napakkaa asiakastarinaa käytännön toteutuksesta, suosittelen jatkamaan lukemista.
Kilpailuetua kansainvälistymispalveluihin strategisella palvelumuotoilulla
Pääsimme toteuttamaan syksyn/talven 2023-2024 aikana strategisen palvelumuotoiluprojektin Helsingin seudun kauppakamarille.
Haastattelimme projektin päätyttyä kauppakamarin Lakiasiainjohtaja Marko Sileniä siitä, mitä yhteistyössä tehtiin – ja mitä sen lopputuloksena syntyi. Tässä yhteenveto napakasta haastattelusta.
Kertoisitko muutamalla sanalla Helsingin seudun kauppakamarista
Me Helsingin seudun kauppakamarissa haluamme, että yritykset menestyvät. Kokoamme alueemme yritykset verkostoksi ja vahvistamme yritysten ja niiden henkilöstön osaamista. Olemme Pohjoismaiden suurin vapaaehtoiseen jäsenyyteen perustuva kauppakamari: meillä on nyt yli 7 000 yritys- ja organisaatiojäsentä.
Kansainvälistymisen asioissa olemme palvelleet yrityksiä jo yli 100 vuoden ajan. Lisätietoja TÄSTÄ.
Kuvaile haastetta, joka teillä oli ennen yhteistyötämme
Yrityksille suunnatut kansainvälistymisen palvelumme ovat laajat, mutta emme ole osanneet esittää niitä asiakaslähtöisesti. Olemme esitelleet enemmänkin sisäistä organisoitumistamme. Totesimme, että tähän on saatava muutos.
Meillä oli hyvä kokemus Kreapalista parin vuoden takaa. Tarjous oli myös hinnaltaan kilpailukykyinen.
Miksi valitsitte juuri meidät kumppaniksi?
Meillä oli hyvä kokemus Kreapalista parin vuoden takaa palveluyhtiömme, Helsingin Kamari Oy:n tuotteiden palvelumuotoiluprojektissa. Tutustu asiakastarinaan TÄSTÄ.
Kreapalin tarjous oli myös hinnaltaan kilpailukykyinen.
Teimme rohkean strategisen valinnan fokusoitua palvelemaan valittua kohderyhmää.
Mitä projektissa tehtiin?
Aivan aluksi kirkastimme projektin tavoitteet – ja heti tämän jälkeen Kreapal haastatteli asiakkaitamme. Haastatteluiden ansiosta saimme selkeän käsityksen palveluidemme nykytilasta ja asiakkaiden odotuksista palveluitamme kohtaan. Vertaamalla tavoitteita ja nykytilaa keskenään, tunnistimme sen, mihin palvelumuotoilun resurssit kannattaa kohdistaa.
Toisessa vaiheessa analysoimme markkinoita ja teimme rohkean strategisen valinnan fokusoitua palvelemaan valittua kohderyhmää. Tämä valinta (ja poisvalinta) helpotti merkittävästi palvelukokonaisuuden tuotteistamista.
Tuotteistamisen vaiheessa kiteytimme palveluidemme ydinviestin ja palvelulupauksen, sekä ryhmittelimme palvelutarjontamme asiakkaille ymmärrettävällä tavalla. Testasimme tuotteistuksen asiakkailla ja teimme korjaavat liikkeet asiakaspalautteiden pohjalta.
Projektin lopuksi keskityimme sisäiseen organisoitumiseen kansainvälistymispalveluiden tuotannossa.
Projektin lopputuloksena syntyi fokusoidulle kohderyhmälle selkeä ydinviesti, palvelulupaus ja palvelutarjonnan tuotteistus.
Mitä projektin lopputuloksena syntyi?
Projektin lopputuloksena syntyi fokusoidulle kohderyhmälle selkeä ydinviesti, palvelulupaus ja palvelutarjonnan tuotteistus, jonka avulla organisoidumme myös sisäisesti.
Miten yhteistyö mielestäsi sujui?
Erinomaisesti. Kreapalin Veikko Törrönen kuunteli asiakasta ja ”pumppasi” meiltä tiedot, jotka sitten siirrettiin palvelumuotoiluprosessiin, joka taas on Veikon ammattitaitoa.
Terveiset päättäjille, jotka harkitsevat vastaavan palvelun ostamista?
Omin voimin tehtynä palvelumuotoilusta jää usein puuttumaan asiakasnäkökulma, prosessi venyy ja keskittyy liikaa sisäiseen laatikkoleikkiin.
Kuinka todennäköisesti suosittelisit palveluamme?
10.
Kilpailuetua palveluilla?
Pyydä tarjous:
1️⃣ Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣ Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.
Ota yhteyttä.
Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.