Muotoiluajattelu osaksi yrityskulttuuria ja tapaa toimia | Kuulu Oy
Miten muotoiluajattelu ja palvelumuotoilu auttavat asiakaskokemuksen ja henkilöstökokemuksen systemaattisessa kehittämisessä?
Muotoiluajattelu osaksi yrityskulttuuria ja tapaa toimia
Muotoiluajattelu on käytännön keino hyvän asiakas- ja työntekijäkokemuksen systemaattiseen tuottamiseen.
Tämä digimarkkinointitoimisto Kuulu Oy:ssä syntynyt oivallus johti erinomaiseen liiketoimintamuotoiluprojektiin yrityksen kanssa. Haastattelimme projektin lopuksi Kuulun hallituksen puheenjohtajaa Tuomas Muurista siitä, mistä projektissa oli kyse ja miten se sujui.
Kertoisitko aluksi muutamalla sanalla Kuulu Oy:stä?
Kuulu Oy on sosiaaliseen mediaan ja videomarkkinointiin erikoistunut digimarkkinointitoimisto. Kuulun toimistot sijaitsevat Oulussa ja Helsingissä, ja toimimme koko maassa. Suunnitellut, kiinnostavat ja tuloksia tuovat sisällöt eri muodoissaan ovat ydinosaamistamme. Kuulussa työskentelee yli 20 hengen asiantuntijajoukko. Lisätietoa Kuulusta voit lukea TÄSTÄ.
Minkälaisessa tilanteessa päädyit alunperin keskusteluihin kanssamme?
Asiakastyön tekemisessä oli sellainen haaste, että usein oli tarve saada valmis ratkaisu kehitettyä nopeasti ja hyvin vähin lähtötiedoin. Ongelma aiheutti turhautumisen tunnetta ja tyytymättömyyttä työn tekijöissä. Lisäksi saimme asiakastutkimuksessa aiheeseen liittyviä kehitystoiveita.
Tavoite oli, että pystyisimme rakentamaan muotoiluajattelun periaatteille yrityksemme tekemismallin tulevina vuosina.
Tarvitsimme asiakastyön tekemistä varten paremmat yhteiset toimintamallit, joiden avulla pystyisimme ymmärtämään syvällisemmin ratkaistavana olevan liiketoiminnan haasteen ja kehittää siihen entistä laadukkaamman ratkaisun – asiakas ja heidän loppuasiakkaansa huomioden. Muotoiluajattelun soveltaminen vaikutti meistä lupaavalta ratkaisulta. Tavoite oli, että pystyisimme rakentamaan muotoiluajattelun periaatteille yrityksemme tekemismallin tulevina vuosina.
Kreapal erosi muista palveluntarjoajista siinä, että he ovat osanneet yhdistää palvelumuotoiluun vahvan liiketoimintanäkökulman.
Mikä sai sinut lopulta valitsemaan yrityksemme? Mikä erotti meidät muista toimijoista?
Kreapal erosi muista palveluntarjoajista siinä, että he ovat osanneet yhdistää palvelumuotoiluun vahvan liiketoimintanäkökulman.
Kreapal lähestyi kehittämistyötä edelläkävijän otteella 2020 -luvun yrityskulttuurin eikä 1900-luvun johtamismallien näkökulmasta. Tämä sopi hyvin yhteen meidän oman yrityskulttuurin kanssa.
Miten yhteistyö on mielestäsi sujunut?
Olemme erittäin tyytyväisiä yhteistyöhön Kreapalin kanssa. Erityisen tyytyväisiä olemme Kreapalin kykyyn ottaa huomioon yrityksen oma kulttuuri ja olemassaoleva erityisosaaminen. Projekti määriteltiin täysin meidän tavoitteidemme mukaisesti sen sijaan, että kyse olisi ollut ”one-size-fits-all” -tyyppisestä ratkaisusta. Tämä lähestymistapa mahdollistaa aidosti strategisen muutoksen liikkeelle laittamisen.
Työpajat vietiin läpi positiivisella ja ratkaisukeskeisellä otteella. Erityisen tärkeää oli se, että jokaisesta vaiheista syntyi napakat kiteytykset toimenpiteineen. Tähän emme olisi pystyneet ilman Kreapalin apua.
Projekti määriteltiin täysin meidän tavoitteidemme mukaisesti sen sijaan, että kyse olisi ollut ”one-size-fits-all” -tyyppisestä ratkaisusta. Tämä lähestymistapa mahdollistaa aidosti strategisen muutoksen liikkeelle laittamisen.
Mitä projektissa tehtiin?
Aloitimme perehdyttämällä koko yrityksen henkilöstön palvelumuotoilun ja liiketoimintamuotoilun periaatteisiin Kreapalin pitämien työpajojen avulla. Lisäksi halukkaat saivat suorittaa Kreapalin tekemät verkkokurssit aiheista palvelumuotoilu ja liiketoimintamuotoilu.
Suunnittelimme yhdessä Kreapalin kanssa n. vuoden mittaisen projektin, jonka tavoitteena oli määritellä ja lähteä tekemään toimenpiteitä, joilla muotoiluajattelu otetaan osaksi yrityksen kulttuuria ja tapaa tehdä asiakastyötä.
Työn pohjaksi tehtiin yrityksen henkilöstölle verkkokysely ja työntekijähaastattelut, joilla kartoitettiin muotoilun osaamista ja mahdollisuuksia. Raportin pohjalta tunnistettiin viisi tärkeintä kehittämisen osa-aluetta, joille työpajatyöskentelyllä määriteltiin yhdessä koko yrityksen henkilöstön kanssa tavoitteet ja toimenpiteet.
Tärkeänä osana otimme projektin puitteissa yrityksessä käyttöön tavoitteiden asettamista varten OKR-mallin (Objectives and key results). OKR-malli tukee ketteriä työskentelytapoja ja itseorganisoituvuutta ja tulee olemaan tavoite- ja johtamismallimme tulevina vuosina.
Miltä nyt tuntuu?
Projektin jälkeen fiilis on toiveikas ja luotto tulevaisuuteen on vahva. Olemme Kreapalin kanssa saaneet rakennettua askelmerkit tulevan vuosikymmenen menestykselle!
Kysyttäessä, kuinka todennäköisesti suosittelisit palveluitamme (asteikolla 1-10)?
10!
Muotoiluajattelu osaksi tekemistänne?
Pyydä tarjous:
1️⃣ Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣ Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.
Ota yhteyttä.
Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.