Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Olemme kokeneita modernin strategiatyön ja palvelumuotoilun ammattilaisia, joten tiedämme mikä toimii käytännössä.

Emme fiksuttele blogissakaan niitä näitä: saat tuoreita näkökulmia ja konkreettisia ohjeita strategisen kilpailuedun rakentamiseen.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Yrityksen missio – 10 esimerkkiä ja simppelit ohjeet!

1.4.2024   |   Veikko Törrönen

Yrityksen missio? Mikä se on – ja millainen on hyvä missio yritykselle? Miten sellainen tulisi muotoilla? Jos etsit vastauksia näihin kysymyksiin, luet oikeaa blogia.

 

Yrityksen missio on simppelisti kiteytettynä organisaation inspiroiva perustehtävä.

 

Mikä on yrityksen missio?

Visio on näkemys tulevasta, eli kirjallinen kiteytys innostavasta tahtotilasta, jonka yritys toteuttaa tulevaisuudessa – ja jota kohti ponnistellaan yhtenä rintamana. Missio kiteyttää yrityksen inspiroivan perustehtävän, jota tekemällä visio eletään arjessa todeksi.

Yrityksen missiossa tulee analysoida ja kiteyttää vastaukset kolmen tason strategisiin peruskysymyksiin:

  1. Mitä yritys tarjoaa asiakkailleen (tuotteet tai palvelut)?
  2. Miten tuotteet tai palvelut tarjotaan asiakkaille (strategia)?
  3. Miksi yritys tarjoaa kyseisiä tuotteita tai palveluita asiakkailleen valitsemallaan tavalla (olemassaolon syy / merkitys)?

 

missio

 

Parhammillaan missio vastaa miksi-kysymykseen. Tämä lähestymistapa toimii, sillä se puhuttelee ihmisiä arvojen ja tunteiden tasoilla. Miksi-lähtöisen ajattelun teki kuuluisaksi Simon Sinek vuonna 2011 julkaistulla kirjallaan ”Start With Why: How Great Leaders Inspire Everyone to Take Action.”

 

Parhammillaan missio vastaa miksi-kysymykseen. Tämä toimii, koska se puhuttelee ihmisiä arvojen ja tunteiden tasoilla.

 

Käytännönläheiset ohjeet yrityksen mission muotoiluun

Mission muotoilussa kannattaa hyödyntää yllä kuvattua Simon Sinekin ajattelua. Näiden neljän vaiheen kautta pääsette hyvään lopputulokseen:

1. Kerro mitä
Kiteyttäkää ensin mitä tuotteita tai palveluita yrityksenne tarjoaa asiakkailleen. Jokaisella yrityksellä on lukuisia suoria ja/tai epäsuoria kilpailijoita. Tämä taso ei auta teitä vielä luomaan erottuvuutta ja kilpailuetua, mutta on edellytys mission selkeyttämiseksi.

2. Selvennä miten
Kuvatkaa seuraavaksi se, miten yrityksenne tarjoaa tuotteet tai palvelut asiakkaillenne – tai millaisia tuotteenne tai palvelunne ovat.

Miten-taso auttaa syventämään missiota ja kiteyttämään kilpailuetuanne jo huomattavan paljon. Se puhuttelee kuitenkin edelleen ainoastaan rationaalista ajattelua, joten edetkää seuraavaan vaiheeseen.

3. Kiteytä miksi
Kiteyttäkää seuraavaksi miksi tarjoatte tuotteitanne ja palveluitanne valitsemallanne tavalla.

Miksi-taso puhuttelee tunnetasolla, joten tämä on todellinen mahdollisuus vahvan siteen luomiseen asiakkaidenne, työntekijöidenne ja muiden sidosryhmisenne kanssa.

4. Tuo yhteen
Tuokaa edellisten vaiheiden kiteytykset yhteen. Parhaat missiot ovat sekä asiakaslähtöisiä että helppoja ymmärtää, muistaa ja kommunikoida. Jättäkää siis kaikki ylimääräinen pois.

Hyvälle missiolle ei ole oikeaa pituutta, mutta yhden lauseen kiteytykset ovat tavallisesti toimivimpia.

 

Parhaat missiot ovat sekä asiakaslähtöisiä että helppoja ymmärtää, muistaa ja kommunikoida.

 

Yrityksen missio – 10 esimerkkiä

Etsin tätä blogikirjoitusta varten esimerkkejä hyvistä missioista sekä kotimaasta että kansainvälisesti – ja totesin seuraavaa: ne on kirjoitettu järjestäen me-muodossa, eli asiakasta ei näy valtaosassa missään! Lopulta löysin myös loistavia poikkeuksia, joissa asiakas on nostettu aidosti strategian ytimeen.

Tässä 10 esimerkkiä hyvin kiteytetyistä missioista:

  1. Lego: To inpire and develop builders of tomorrow.
  2. LinkedIn: Connect the world’s professionals to make them more productive and successful.
  3. Southwest Airlines: Connect people to what’s important in their lives through friendly, reliable, and low-cost air travel.
  4. Microsoft: To empower every person and every organization on the planet to achieve more.
  5. Nike: Bring inspiration and innovation to every athlete in the world. If you have a body, you are an athlete.
  6. Verisure: To bring peace of mind to families and small business owners by proving them with the best security solutions and services.
  7. Wallmart: To save people`s money so they can live better.
  8. Finnair: Inspire passengers to effortlessly connect and experience the world in a more sustainable way.
  9. Genelec: Auttaa asiakkaitaan toteuttamaan unelmiaan tarjoamalla parhaan mahdollisen totuudenmukaisen äänentoiston.
  10. Kreapal: Muotoilemme kilpailuetua asiakkaidemme liiketoimintaan. 

 

Haluatko oppia lisää?

Jos haluat oppia lisää strategiatyöstä, voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.
yrityksen missio

 

Mission päivitys agendalla?

Olemme toteuttaneet kymmeniä strategiaprojekteja sekä yksityisen että julkisen sektorin organisaatioille. Nykyinen projektiemme NPS=100, eli 100% asiakkaista suosittelee yhteistyötä kanssamme.

Asiakasarvon tuottaminen

Pyydä tarjous:
1️⃣  Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣  Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.

Kirjoittaja Veikko Törrönen on intohimoinen liiketoimintamuotoilija, palvelumuotoilija, valmentaja ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Kreapal numeroina

perustettu 0
projekteja + 0
valmennettua asiakasta + 0
fiksuttelua 0 %

asiakkaista suosittelee

0 %

* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.

Ota yhteyttä.

   

Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.

  • Tämä sivusto ja lomake on suojattu reCAPTCHA:lla ja Googlen Yksityisyyskäytännöllä sekä Käyttöehdoilla.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.