Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >
Riitta Salmi

Palvelumuotoilu selkeytti palvelutarjonnan | Helsingin Kamari Oy

Yhteistyö oli avointa ja mutkatonta. Palvelumuotoilja Veikko Törrönen osasi avata silmiämme asiakkaan näkökulmasta ja haastaa meitä siiloistamme ulos.

Palvelumuotoilu selkeytti Kauppakamarin palvelutarjonnan

Palvelumuotoilu selkeytti Helsingin seudun kauppakamarin palvelutarjonnan, mutta miten? Jos etsit asiakastarinaa palvelutarjonnan tuotteistamisesta, suosittelen jatkamaan lukemista.

 

Palvelumuotoilu – Case Helsingin seudun kauppakamari

Meillä oli ilo ja kunnia palvella Helsingin seudun kauppakamaria palvelutarjonnan muotoilussa syksyn ja talven 2021-2022 aikana. Haastattelimme projektin päätyttyä asiakkuusjohtaja Riitta Salmea siitä, mistä projektissa oikein oli kyse, miten se toteutettiin – ja miten se sujui. Alla haastattelun yhteenveto.

 

Kertoisitko muutamalla sanalla Helsingin seudun kauppakamarista

Helsingin seudun kauppakamarin tehtävänä on alueen kasvun turvaaminen aktiivisella vaikuttamistyöllä, sekä kehittämällä alueen kuntien, julkisen sektorin ja elinkeinoelämän yhteistyötä. Kauppakamari on myös moderni ja monipuolinen yritysten kehittämispalvelujen tuottaja, joka palvelee 21 kunnan alueella yli 7000 yritystä. Lisätietoja TÄSTÄ.

 

Asiakkaidemme on ollut vaikea hahmottaa kokonaistarjontaamme. Käytämme ihan liikaa aikaa (ja rahaa) yksittäisiin tuotemarkkinointeihin ja -myynteihin.

 

Kuvaile haastetta, joka teillä oli ennen yhteistyötämme

Kauppakamarimme osaamisen kehittämisen palvelutarjonta on laajentunut ja digitalisoitunut vahvasti viime vuosien aikana. Olemme tuttuja monelle laadukkaista lähikoulutuksistamme, mutta asiakkaidemme on ollut vaikea hahmottaa kokonaistarjontaamme. Tavoitteemme on päästä yksittäisten tuotteiden myynnistä ja markkinoinnista ratkaisemaan asiakkaan pulmat kokonaisuutena laajan palvelutarjontamme avulla.

Käytämme ihan liikaa aikaa (ja rahaa) yksittäisiin tuotemarkkinointeihin ja -myynteihin sen sijaan, että voisimme auttaa asiakastamme monella eri tavalla. Eli ärsyttävää työajan käytön hukkaa, kun ajan pystyisi käyttämään tehokkaammin ja paremmin asiakkaan hyväksi.

 

Saamassamme yhteistyöehdotuksessa oli konkreettisesti aikajanalla kuvattu projektin eteneminen. Pystyimme myös itse varaamaan ja ennakoimaan työajan käyttöämme.

 

Miksi valitsitte juuri meidät kumppaniksi?

Tässä taisi toimia WOM-marketing; olimme kuulleet pelkkää hyvää KREAPALista. Tykkäsimme erityisesti siitä, että saamassamme yhteistyöehdotuksessa oli konkreettisesti aikajanalla kuvattu projektin eteneminen. Pystyimme myös itse varaamaan ja ennakoimaan työajan käyttöämme.

 

Täsmennettiiin, tiivistettiin, kuvattiin ja luokiteltiin palvelutarjontaamme uudella tavalla.

 

Mitä projektissa tehtiin?

Aluksi tunnistettiin asiakashaastatteluissa niitä asioita, joista toisaalta asiakkaamme pitivät ja toisaalta ihmettelivät. Niiden pohjalta täsmennettiiin, tiivistettiin, kuvattiin ja luokiteltiin palvelutarjontaamme uudella tavalla.

Uutta tapaa esittää palvelukokonaisuuttamme testattiin kyselyllä sekä osakeyhtiömme Advisory Boardissa. Saatu palaute oli tosi arvokasta ja pääsimme tekemään konkreettisen tavoitteen, sopimaan avaintulokset ja toimenpiteet, joita uuden palvelukonseptin aiheuttaman muutoksen toteuttamiseksi tarvitaan.

 

Palvelumuotoilija Veikko Törrönen osasi avata silmiämme asiakkaan näkökulmasta ja haastaa meitä siiloistamme ulos.

 

Miten yhteistyö mielestäsi sujui? 

Yhteistyö oli avointa ja mutkatonta. Palvelumuotoilija Veikko Törrönen osasi avata silmiämme asiakkaan näkökulmasta ja haastaa meitä siiloistamme ulos. Viestintä yhteisessä Teams-ryhmässä toimi mahtavan hyvin.

 

Miten tästä eteenpäin? 

Tehtävät ja vastuut on sovittu ja lähdemme toteuttamaan niitä. Homma vaatii jatkossa omalta projektiryhmältämme ja eri yksiköiltämme vahvaa sitoutumista. Hyvällä tiellä ollaan!

 

Kysyttäessä, kuinka todennäköisesti suosittelisit palveluitamme (asteikolla 1-10)?

10!

 

Palvelutarjonnan tuotteistus agendalla?

palvelumuotoilu selkeytti

Pyydä tarjous:
1️⃣  Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣  Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Ota yhteyttä.

   

Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.

  • Tämä sivusto ja lomake on suojattu reCAPTCHA:lla ja Googlen Yksityisyyskäytännöllä sekä Käyttöehdoilla.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.