Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Blogistamme saat tuoreita näkökulmia ja konkreettisia ohjeita moderniin strategiatyöhön ja kilpailuedun rakentamiseen.

Haluatko pysyä ajan tasalla modernin strategiatyön trendeistä ja parhaista käytännöistä? Tilaa uutiskirjeemme TÄSTÄ

Strategiaprosessi – selkeät ohjeet ja käytännön esimerkit

1.1.2025   |   Veikko Törrönen

Strategiaprosessi? Mitä vaiheita se sisältää? Miten sen voisi tehdä  osallistavalla ja muutosvoimaisella tavalla? Jos etsit vastauksia näihin kysymyksiin, suosittelen lukemaan blogin.

 

Perinteinen vs. moderni strategiaprosessi

Perinteinteisessä strategiaprosessissa johtoryhmä suunnittelee strategian 3-5 vuoden ajanjaksolle. Koska sen oletetaan pysyvän muuttumattomana, se ei useimmiten myöskään sisällä ohjausmekanismejä strategian säännölliseen arviointiin ja päivittämiseen yhdessä henkilöstön kanssa.

 

 

 

 

Modernilla strategiaprosessilla yritys parantaa merkittävästi mahdollisuuksia menestyä nopeasti muuttuvassa liiketoimintaympäristössä.

Se muotoillaan asiakasymmärrystä hyödyntäen yhdessä henkilöstön kanssa. Ja se sisältää ohjausmekanismit strategian säännölliseen arvioimiseen ja päivittämiseen.

 

Moderni strategia muotoillaan asiakasymmärrystä hyödyntäen yhdessä henkilöstön kanssa. Ja se sisältää ohjausmekanismit strategian säännölliseen arvioimiseen ja päivittämiseen.

 

Asiakkaiden osallistaminen strategiatyöhön tuo arvokasta ulkopuolista näkökulmaa, auttaa tunnistamaan markkinoiden todelliset tarpeet ja varmistamaan sen, että strategia resonoi valitun kohderyhmien odotusten kanssa

Koska liiketoimintaympäristön ja asiakkaiden tarpeiden odotetaan muuttuvan strategiakauden aikana, se  sisältää myös ohjausmekanismit strategian säännölliseen arvioimiseen ja päivittämiseen.

Näillä neljällä askeleella viet strategiaprosessin läpi modernilla ja osallistavalla tavalla.

 

strategiaprosessi

 

1. Ymmärrä lähtötilanne

Strategiatyö alkaa lähtötilanteen ymmärtämisestä. Tämä vaihe on ratkaisevan tärkeä, sillä ilman laadukasta ja kattavaa pohjatietoa strategiaprosessi perustuu arvauksiin eikä faktoihin.

 

Ilman laadukasta ja kattavaa pohjatietoa strategia perustuu arvauksiin eikä faktoihin.

 

Lähtötilanteen ymmärtämiseksi on tärkeää kerätä näkemyksiä sekä ulkoisesta että sisäisestä toimintaympäristöstä. Asiakasymmärrys, kuten asiakaspalautteet, ja asiakkaiden haastattelut, tarjoavat arvokasta tietoa siitä, miten yrityksesi tuotteet ja palvelut koetaan ja missä niiden arvontuotto voisi parantua.

Työntekijöiden kokemukset, näkemykset ja havainnot organisaation toimintatavoista, kulttuurista, vahvuuksista ja heikkouksista auttavat puolestaan tunnistamaan sisäisiä kehityskohteita ja mahdollisuuksia.

Kiteyttäkää ymmärrys-vaiheen lopuksi muutamalla ranskalaisella viivalla syitä sille, miksi olette onnistuneet kuluneella strategiakaudella – ja miksi ette ole onnistuneet vielä nykyistäkin paremmin.

Esimerkkejä onnistumisen syistä:

  • Vahva toimialaosaaminen ja ammattitaito.
  • Halu ylittää toistuvasti asiakkaiden odotukset.
  • Kaluston laatu ja valikoima.

Esimerkkejä syistä, miksi emme onnistuneet vieläkin paremmin:

  • Liiketoiminnan johtamisen systemaattisuus on puutteellista.
  • Emme ole noudattaneet asiakkuudenhoitomalliamme.
  • Intohimo tekemiseen on johtanut avainhenkilöiden ylikuormittumiseen.

Ymmärrys-vaiheen tavoite: Muodostaa selkeä käsitys siitä, miksi yrityksenne on menestynyt tähän asti ja miksi tuloksenne eivät ole olleet vielä nykyistä parempia.

 

2. Muodosta näkemys

Kun nykytila on ymmärretty, seuraava vaihe on muodostaa näkemys siitä, miltä liiketoimintaympäristönne näyttää strategiajakson päätteeksi. Tämä vaihe toimii siltana nykytilan ymmärryksen ja strategisten valintojen välillä.

 

Muodostakaa yhteinen näkemys siitä, miltä liiketoimintaympäristönne näyttää strategiajakson päätteeksi.

 

Moderni strategia tehdään nykyisin tyypillisesti kolmeksi vuodeksi, joten huomioikaa tämä aikajänne näkemyksen keräämisessä ja muodostamisessa (välttäkää katsomista liian kauaksi tulevaisuuteen esimerkiksi teknologioiden osalta).

Hyödyntäkää erilaisia tietolähteitä toimialaltanne ja sen ulkopuolelta. Tässäkin vaiheessa on erityisen tärkeää yhdistää laadulliset ja määrälliset menetelmät. Esimerkiksi asiakas- ja asiantuntijahaastattelut tarjoavat syvällisiä oivalluksia, kun taas markkina- ja kilpailija-analyysit ja trenditutkimukset tuovat laajempaa perspektiiviä.

Dokumentoikaa keräämänne tiedon pohjalta 3-5 tärkeintä lähtökohtaolettamaa strategiakaudella tapahtuvista muutoksista.

Lähtökohtaolettamia pohtiessa olisi hyvä vastata ainakin näihin kysymyksiin:

  • Miten asiakkaidemme tarpeet tulevat kehittymään?
  • Miten kilpailutilanne tulee kehittymään?
  • Millaista yrityskulttuuria ja johtamista huomisen talentit odottavat meitä?

Lähtökohtaolettaminen dokumentointi on tärkeää, sillä strategianne rakentuu näiden olettamien varaan. Ja jos jokin näistä osoittautuu vääräksi (koska tulevaisuutta on entistä vaikeampaa ennustaa, näin usein käy), kykenette reagoimaan muutokseen nopeasti.

Esimerkkejä lähtökohtaolettamista:

  • Asiakkaiden huomion ansaitsemisesta tulee vielä entistäkin haasteellisempaa.
  • Asiakkaat odottavat entistä pienemmällä ajankäytöllä entistä kovempia tuloksia.
  • Kysyntä nykyisillä markkinoilla ei tule tukemaan kasvua.

Näkemys-vaiheen tavoite: Kirkastaa yhteinen näkemys siitä, miltä liiketoimintaympäristönne näyttää strategiajakson päätteeksi ja dokumentoida lähtökohtaolettamat, joiden varaan strategiset valintanne tulevat perustumaan.

 

3. Tee valinnat

Strategiaprosessin ydin on valinnoissa ja poisvalinnoissa. Tässä vaiheessa tarkennetaan, kuka ja millainen on yrityksenne unelma-asiakas ja millä tavoin yrityksenne erottautuu kilpailijoistaan ja luo kilpailuetua.

Määritäkää seuraavaksi yhteinen tahtotila (visio), joka innostaa ja yhdistää organisaatiotasi. Tunnistakaa strategian keskeiset menestystekijät (must-win battles) ja konkretisoikaa, millaisen muutoksen tulette tekemään näillä osa-alueilla. Tarkentakaa myös strategiakauden avainluvut (KPI-mittarit) ja muut valinnat, kuten arvot ja missio, jotka tukevat strategian toimeenpanoa.

 

Osallistakaa henkilöstöä myös strategisten valintojen arviointiin, jotta sitoutuminen ja ymmärrys strategian taustasta syvenevät.

 

Vaikka strategisten valintojen tekeminen onkin yrityksen ylimmän johdon tehtävä ja vastuu, suosittelen osallistamaan henkilöstöänne mukaan myös strategisten valintojen arviointiin. Näin sitoutuminen ja ymmärrys strategian taustasta syvenevät.

Esimerkkejä strategisten valintojen eri osa-aluista löydät kappaleen linkkien blogeista.

Valinnat-vaiheen tavoite: Luoda selkeä ja inspiroiva tulevaisuudessa menestymisen suunnitelma, joka ohjaa koko yritystä ja sen jokaista työntekijää yhteiseen suuntaan.

 

Varmin merkki onnistuneesta strategiaprosessista on se, että strategia muuttuu osaksi organisaation jokapäiväistä tekemistä.

 

4. Toteuta ketterästi

Strategian tehokas toimeenpano on usein strategiaprosessin haastavin osuus. Toteutuksen onnistuminen edellyttää, että strategiset valinnat puretaan konkreettisiksi tekemiseksi.

Hyödynnä strategian toteutusvaiheessa OKR-mallia, joka ohjaa (pakottaa) purkamaan strategiassa määritellyt valinnat käytännön tekemisen, aikataulujen ja vastuiden tasolle eri toiminnoissa (esim. markkinointi, myynti, tuotanto, talous jne.).

Esimerkki OKR:istä:

  • Tavoite: Parannamme asiakastyytyväisyyttä digitalisilla palvelukanavillamme.
  • Avaintulos 1: NPS arvosana nousee 25:stä 35:teen.
  • Avaintulos 2: Reklamaatioiden määrä vähenee 20%.
  • Avaintulos 3: Ensimmäisen yhteyden ratkaisuaste nousee 60:stä % 75%:iin.

Toteutus-vaiheen tavoite: Varmin merkki onnistuneesta strategiaprosessista on se, että strategia muuttuu osaksi organisaation jokapäiväistä tekemistä. OKR-mallilla varmistat toteutus-vaiheen onnistumisen.

 

Strategiaprosessi edessä?

Tässä 4 tapaa, joilla voimme auttaa sinua heti:

1️⃣ Haluatko konkreettisia ohjeita moderniin ja osallistavaan strategiatyöhön?
Lataa strategia ja OKR-oppaamme tästä.

2️⃣  Haluatko uusia näkökulmia strategian päivittämiseen ja toimeenpanoon?
Osallistu johdon webinaareihimme tästä.

3️⃣ Opi muilta johtajilta.
Tutustu asiakastarinoihin tästä.

4️⃣ Haluatko keskustella henkilökohtaisesti?
Varaa etätapaaminen tästä, tai soita 040 7055 810


Kirjoittaja Veikko Törrönen on modernin strategiatyön ammattilainen ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Kreapal numeroina

perustettu 0
projekteja + 0
valmennettua asiakasta + 0
fiksuttelua 0 %

asiakkaista suosittelee

0 %

* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.

Ota yhteyttä

Jos etsit käytännönläheistä ja tuloksekasta kumppania strategian uudistamiseen, -toimeenpanoon tai palvelumuotoiluun, ota yhteyttä.

100% asiakkaista suosittelee palveluitamme. Ette tule olemaan poikkeus.

Varaa etätapaaminen tästä.

veikko-torronen

Veikko Törrönen

Toimitusjohtaja

Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.

  • Tämä sivusto ja lomake on suojattu reCAPTCHA:lla ja Googlen Yksityisyyskäytännöllä sekä Käyttöehdoilla.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.

AJANKOHTAISET WEBINAARIT JOHTAJILLE JA PÄÄTTÄJILLE!

LUE LISÄÄ >