Kreapal logo OTA YHTEYTTÄ >

KREAPAL BLOGI

Olemme kokeneita modernin strategiatyön ja palvelumuotoilun ammattilaisia, joten tiedämme mikä toimii käytännössä.

Emme fiksuttele blogissakaan niitä näitä: saat tuoreita näkökulmia ja konkreettisia ohjeita strategisen kilpailuedun rakentamiseen.

Tilaa uutiskirje TÄSTÄ

Strateginen näkemys – näin rakennat vahvan perustan yrityksesi strategisille valinnoille

5.11.2024   |   Veikko Törrönen

Strateginen näkemys? Miten sen pystyy muodostamaan, kun kaikki ympärillämme muuttuu kiihtyvällä tahdilla? Miksi näkemysvaihe on tärkeä osa strategiatyötä –  ja miten se tehdään hyvin?

Jos etsit vastaksia yllä oleviin kysymyksiin, luet juuri oikeaa blogia.

 

Strategiset valinnat perustuvat näkemysvaiheessa tehtyihin valintoihin ja poisvalintoihin.

 

Strateginen näkemys luo perustan strategisille valinnoille

Hyvään lopputulokseen on usein monta eri tietä – samoin toimivaan strategiaprosessiin. Me noudatamme strategian tekemisessä seuraavaa nelivaiheista mallia:

1. Ymmärrys (ymmärrys nykytilasta)
2. Näkemys (näkemys yritystä koskettavasta, strategiakaudella tapahtuvasta muutoksesta)
3. Valinnat (valinnat erilaistua, erottua ja luoda kilpailuetua)
4. Toteutus (valintojen toteuttaminen käytännössä)

Strateginen näkemys

Tässä blogissa keskitytään vaiheeseen kaksi, eli strategisen näkemyksen muodostamiseen. Vaihe on kriittisen tärkeä osa strategiaprosessia: yrityksen strategiset valinnat perustuvat näkemysvaiheessa tehtyihin valintoihin ja poisvalintoihin.

Onnistunut näkemysvaihe antaa strategiatyölle vahvan perustan ja selkeän suunnan: strategiakaudella menestymisen valintoja kyetään rakentamaan linjakkaasti ja tehokkaasti.

 

Onnistunut näkemysvaihe antaa strategiatyölle vahvan perustan ja selkeän suunnan.

 

Millaiseen tulevaisuuteen uskotte?

Luemme ja kuulemme jatkuvasti (kiihtyvällä tahdilla) ympärillämme tapahtuvista muutoksista. Tässä kaikessa on täysin mahdotonta pysyä perässä – eikä se myöskään ole tarpeen.

 

Teidän tulee tunnistaa tulevalla strategiakaudella, teidän liiketoimintaanne ja kilpailukykyynne merkittävimmin vaikuttavat muutokset.

 

Strategia tehdään tyypillisesti 3-5 vuoden aikajänteelle, joten teidän tulee tunnistaa tällä aikajänteellä, teidän liiketoimintaanne ja kilpailukykyynne merkittävimmin vaikuttavat muutokset. Välttäkää siis katsomasta liian kauaksi tulevaisuuteen – ja välttäkää myös kaiken mahdollisen muutoksen analysointia.

Kun muodostanne yhteistä näkemystä siitä, millaisen tulevaisuuteen uskotte, kiteyttäkää aluksi vastaukset näihin viiteen osa-alueeseen:

  1. Työntekijöiden tarpeet: Miten toimialanne työntekijöiden tarpeet, odotukset ja käyttäytyminen tulevat muuttumaan strategiakaudella?
  2. Asiakkaiden tarpeet: Miten toimialanne asiakkaiden tarpeet, odotukset ja käyttäytyminen tulevat muuttumaan strategiakaudella?
  3. Talous ja lainsäädäntö: Talouden kehityksen ja toimialaanne koskevan lainsäädännön muuttuminen strategiakaudella?
  4. Teknologiat ja epävarmuustekijät: Toimialaanne koskevien uusien teknologioiden ja erinäisten epävarmuustekijöiden muuttuminen strategiakaudella?
  5. Kilpailukenttä: Toimialanne uusien tulokkaiden, -korvaavien tuotteiden, -asiakkaiden neuvotteluvoiman ja -toimittajien neuvotteluvoiman muuttokset strategiakaudella?

Merkittävimmät muutokset: Vasta sen jälkeen, kun olette kiteyttäneet näkemyksenne viidestä edellä esitellystä osa-alueesta, on aika kiteyttää näkemys liiketoimintaanne ja kilpailukykyynne merkittävimmin vaikuttavista muutoksista strategiakaudella.

Tein seuraavan työkalun helpottamaan tätä työvaihetta. Voit ottaa työkalun vapaasti käyttöösi!

Strateginen näkemys

 

Lähtökohtaolettamat ovat kaikista tärkeimpiä oletuksia, joiden varaan yrityksen strategiset valinnat tulevat perustumaan.

 

Näkemysvaihe kiteytyy lähtökohtaolettamiin

Strategiatyön näkemysvaihe kiteytyy lähtökohtaolettamiin. Lähtökohtaolettamat ovat kaikista tärkeimpiä oletuksia, joiden varaan yrityksen strategiset valinnat tulevat perustumaan.

Lähtökohtaolettamissa tulee yhdistää kaksi osa-aluetta: ymmärrys nykytilasta ja näkemys tulevaisuudesta.

Lähtökohtaolettamat liittyvät tyypillisesti yrityksen toimintaympäristöön, markkinoihin, asiakkaiden tarpeisiin, kilpailijoiden toimintaan tai yrityksen sisäisiin resursseihin ja vahvuuksiin.

Tässä muutama esimerkki lähtökohtaolettamista eri strategiaprojekteistamme:

  • Strategiakaudella menestyminen edellyttää toiminnan perusteiden ja ohjausmekanismien merkittävää kehittämistä.
  • Kysyntä nykyisillä markkinoilla ei tule tukemaan kasvua.
  • Teknologinen kehitys tulee muuttamaan toimialan palveluita ja kilpailutilannetta radikaalisti.
  • Strategiakaudella menestyminen edellyttää merkittävää panostusta työntekijäkokemuksen parantamiseen.

 

Jokaisessa strategiatyössä tulisi varata riittävästi aikaa näkemysvaiheelle – ja näkemysvaiheen tulisi kiteytyä lähtökohtaolettamiin.

 

Jokaisessa strategiatyössä tulisi varata riittävästi aikaa näkemysvaiheelle – ja näkemysvaiheen tulisi kiteytyä lähtökohtaolettamiin.

Mikäli dokumentoitte lähtökohtaolettamat hyvin, ja jokin näistä oletuksista osoittautuu myöhemmin vääräksi (koska tulevaisuutta on entistä vaikeampaa ennustaa, näin usein käy), kykenette reagoimaan muutoksiin ketterästi ja nopeasti. Lähtökohtaolettamia tulisikin tarkastella ketterästi ja rullaavasti strategiakauden aikana.

 

Haluatko oppia lisää strategiatyöstä?

Voit ladata maksuttoman oppaamme TÄSTÄ.

 

Strateginen näkemys muodostamatta – pyydä tarjous

Saatte meiltä:

1. Osaamista: Voitte luottaa ammattitaitoomme ja siihen, että suunnittelemme toimivan prosessin. Löydämme haastavissakin tilanteissa toimivat tavat edetä tehokkaasti.
2. Resurssien säästöä: Säästätte omia resurssejanne ulkoistamalla työn suunnittelun, projektinjohtamisen, fasilitoinnin ja dokumentoinnin meille.
3. Tuloksia: Tulokset ratkaisevat. Lupaamme, että vuonna 2022 saavutettu 100% asiakastyytyväisyyden taso pitää myös teidän toteutuksessa.

Näin homma etenee:
1️⃣  Varaa etätapaaminen TÄSTÄ, tai soita 040 7055 810.
2️⃣  Tavataan uudelleen ja käydään tarjous läpi. Siinä kaikki.


Kirjoittaja Veikko Törrönen on modernin strategiatyön ammattilainen, palvelumuotoilija ja KREAPAL DESIGN Oy:n perustaja.

Jaa Someen:
FacebookTwitterLinkedIn

Kreapal numeroina

perustettu 0
projekteja + 0
valmennettua asiakasta + 0
fiksuttelua 0 %

asiakkaista suosittelee

0 %

* Vuodesta 2022 alkaen, jokaisen projektin asiakas on suositellut yhteistyötä kanssamme.

Ota yhteyttä.

   

Tai jätä viesti tällä lomakkeella, niin olemme sinuun yhteydessä.

  • Tämä sivusto ja lomake on suojattu reCAPTCHA:lla ja Googlen Yksityisyyskäytännöllä sekä Käyttöehdoilla.

  • Kenttä on validointitarkoituksiin ja tulee jättää koskemattomaksi.